Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2016
Auteur: Han Verheijden

Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?

Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
Bron: Shutterstock

In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van drie branches uit de vrijetijdseconomie: kamperen, watersport en traditionele chartervaart. Het gaat hierbij om drie sectoren die onder druk staan, er is bij alle sprake van krimp, vergrijzing van het ondernemerschap en hevige (prijs) concurrentie. Vooral de mainstream-aanbieders in campings, jachthavens en charters hebben het zwaar. Brancheorganisaties nemen hier hun verantwoordelijkheid en zijn druk aan de slag gegaan met onderzoek, conferenties, promotiecampagnes en nog meer.


Wellicht wat generaliserend, maar mij valt op dat bij al deze acties de oorzaken en oplossingen stelselmatig gezocht worden in verbeteringen of aanpassingen van het product: bijvoorbeeld kamperen moet veel luxer (‘glamping’) of juist soberder (‘natuurkamperen’), de watersport moet meer bekend worden (‘welkom op het water’) en de charters moeten meer bedden hebben, want dan worden ze vanzelf meer rendabel. Nu is met deze acties niets mis, maar de vraag is of daarmee een structurele oplossing wordt gevonden. Ik denk van niet. Mijn indruk is dat bij al deze campagnes, conferenties en onderzoeken van alles overhoop wordt gehaald, maar de consument veel te weinig aan bod komt. In al deze sectoren moeten we juist terug naar de consument en zijn motieven of drijfveren.


Er moet fundamenteel antwoord komen op de vraag waarom varen, kamperen of reizen met de bruine zeilvloot zo leuk en zo de moeite waard is. Ik doe in deze column een eerste poging om die drijfveren te identificeren. Bijvoorbeeld kamperen is mijns inziens echt veel leuker dan een hotel of bungalow als daarmee de oorspronkelijke beleving beter tot zijn recht komt: dus een tentje op het strand, in het wildpark tussen de dieren of bij het popfestival, vlakbij de artiest. De camper brengt je op plekjes waar nooit een andere accommodatie is. En varen is bijvoorbeeld boeiender dan fietsen of autorijden, omdat je dan meer vrijheid ervaart, je los komt van vaste wegen, stoplichten en verkeersborden, je je kunt wanen in een grenzeloze wereld, waar alles kan. Chartertochten zijn fantastische belevingen voor groepen en hebben vooral een sociale functie, je ontmoet er andere, gelijkgestemde mensen of je verdiept juist de band met je collega’s, vrienden en familie.


Deze benadering verbreedt de doelgroep, want iedereen heeft weleens behoefte aan het verblijf op dat ene bijzondere plekje en dan neem je dat eenvoudige tentje voor lief! Zo betaalt de wildlifetoerist soms drie keer zoveel voor een tent binnen het wildpark dan voor een comfortabel hotel er juist buiten. En zo is de betekenis van een geslaagd teambuildingtraject of een nieuwe vriendschap vele malen groter dan de intrinsieke waarde van een rondvaart. Nu zijn dit maar intuïtieve beschouwingen van een praktisch denkend consultant en wat ervan waar is, laat ik in het midden. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat de benadering klopt: dus eerst kijken wat de consument drijft en beweegt en dan pas toetsen of onze diensten optimaal aan de latente behoefte tegemoet kunnen komen. En niet andersom.


Hier ligt een taak weggelegd voor de talloze marketeers die in de vrijetijdseconomie werkzaam zijn, daarbij geholpen door gespecialiseerde onderzoeksinstituten en adviesbureaus. Zowel marketeers als onderzoekers zullen fundamenteler aan de slag moeten gaan en in ieder geval veel verder moeten kijken dan de kennis bij de bestaande aanbieders, want daarvandaan zal de vernieuwing niet komen. Dit is ook uitdrukkelijk in het belang van de branches en brancheorganisaties, omdat anders nieuwe intreders de verhoudingen weleens heel snel naar hun hand kunnen zetten met alle gevolgen van dien voor de bestaande bedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, kamperen, glamping, chartervaart, bruine vloot, marketing

||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?