Geplaatst op: 30-07-2016
Auteur: Han Verheijden

Amsterdam, volg strategie Toscane

Amsterdam, volg strategie Toscane
Bron: Shutterstock

Begin deze eeuw had ik een kort gesprek met Pauline Krikke, toen wethouder toerisme van Amsterdam. Het ging vooral over irritatie bij de burgers over de te drukke binnenstad als gevolg van groeiend toerisme. In die tijd speelde onder andere de rel rondom de Begijnhof, waarbij toeristen in woonhuizen gluurden en het probleem van touringcars, dat het verkeer op de grachten frustreerden. Ook toen gold al dat het ‘met de veel te grote aantallen toeristen maar eens afgelopen moet zijn’. Minder groei en meer spreiding van het toerisme over de hele stad werden beleidsmatige uitgangspunten. Over groei kon ik tegen de wethouder kort zijn: die houdt niemand tegen. Maar over de spreiding waren we optimistischer: als je de attracties en hotels maar genoeg in de buurten buiten het centrum ontwikkelt, dan volgt het bezoek vanzelf. In praktijk is dat helaas niet het geval. Vooral internationale toeristen willen maar één ding: naar de grachtengordel, de Dam, het Museumplein e.o. Dus blijven er eindeloze rijen mensen geduldig wachten voor de ingang van het Anne Frank huis of het van Goghmuseum, zien we alsmaar meer rondvaartboten in de grachten, maar blijven het Tropenmuseum met veel lagere bezoekersaantallen hierbij flink achter.

 

Maar de Zaanse Schans dan? Dat is toch een enorm publiekssucces? Daar komen jaarlijks meer dan 1.5 miljoen bezoekers. Dat is waar en in dat succes zit hem nou net de kneep. Ze willen Holland beleven met een duidelijke voorkeur voor internationaal aansprekend erfgoed: de zeventiende-eeuwse grachten, de koopmanshuizen, Anne Frank en de musea vol met Hollandse meesters. Daarom zou Amsterdam zijn capaciteit niet moeten uitbreiden naar Noord of naar Bijlmer, maar naar andere steden en gebieden met authentiek erfgoed, zoals de binnensteden van Haarlem, Leiden en Delft of de oude droogmakerijen.

 

Wat dat betreft is Florence een mooi voorbeeld voor Amsterdam. Florence positioneert zich als het centrum van Toscane, waar zo veel andere steden, landschappen en bezienswaardigheden de moeite waard zijn. Denk aan Lucca, San Gimignano, Pisa, maar ook Viareggio aan de kust en de arcadische landschappen. Amsterdam zou zich meer moeten aanbieden als de belangrijkste stad van Holland. In die positie worden niet Nemo, Kinkerbuurt, Verzetsmuseum of Artis gepromoot, maar het stadje Enkhuizen, het Frans Hals museum, de molens van Kinderdijk of het mondaine Noordwijk. Amsterdam zou eens moeten stoppen met zijn pogingen buurten buiten de binnenstad te betrekken in het toerisme.

 

Het meer uitdragen van Holland is als instrument voor spreiding is effectiever en voor de toeristen veel aantrekkelijker dan geforceerde initiatieven in de Bijlmer of in Noord. Logeren in een hotel in de binnenstad van Haarlem of van Leiden is een authentiek Hollandse ervaring en Amsterdam ligt zo dichtbij dat dit eigenlijk geen blokkade mag zijn. Of nog beter: die specifieke Holland ervaring is voor de Europese toerist, die Amsterdam al eerder gezien heeft, in een plaats als Delft of Gouda misschien nog wel beter te beleven dan in de drukke Kalverstraat. Ik zou er daarom voor willen pleiten dat we in Nederland meer gaan focussen op onze zeventiende-eeuwse binnensteden als cluster en minder op regio’s. Ondersteund door enige prijsdifferentiatie zou hiermee de topdrukte in de Amsterdamse binnenstad weleens meer geholpen kunnen zijn dan met de lancering van Groot Amsterdam of de met geïsoleerde promotie van andere regio’s.

Trefwoorden: spreiding, negatieve effecten, amsterdam, hollandcity, metropool amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog p...
22/01/21
Machtige brouwers blijf coulant voor de horeca
Traditiegetrouw vinden in januari de gesprekken plaats tussen brouwerijen en horecaondernemers over de afspraken voor het nieuwe jaar en de afwikkeling van het voorgaande jaar. 2020 was een ongekend slecht jaar voor de horeca met historisch lage omzetten.
22/01/21
Groener Osdorp voorbeeld voor bedrijventerreinen
Op woensdag 13 januari zijn 42 extra bomen geplant langs het centrale wandelpad (kunstroute) langs de Etnastraat. Samen met andere duurzame maatregelen kan Business Park Amsterdam Osdorp hiermee een kan hiermee de komende jaren als voorbeeld dienen voor andere Amsterdamse bedrijventerreinen.
22/01/21
Uitbreiding coronasteun voor bedrijven en garantiefonds evenementen
Het Nederlandse kabinet breidt de steunmaatregelen voor ondernemers uit. In het zicht van de haven is de strategie om niet alle bedrijven te redden, verlaten. Met de uitbreiding van het pakket is een bedrag van 7,6 miljard euro gemoeid. Voor de vrijetijdssector is de aankondiging van een garantiefonds voor evenementen de grote opsteker en het feit dat ook grote bedrijven in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de vaste lasten.
21/01/21
Exclusief voor leden
Gelderland geeft duizenden stacaravans huisnummer voor verbetering veiligheid
Provincie Gelderland heeft ruim 9.500 Gelderse stacaravans en chalets een huisnummer gegeven. Zo zijn de bewoners minder anoniem, en worden vakantieparken veiliger. De provincie gaat door met de registratie.
21/01/21
Groot doek wordt zes meter opgetild in Maritiem Museum
Het vijf eeuwen oude kunstwerk van 4 bij 2 meter is 6 meter omhoog getakeld omdat het niet in de grootste lift paste.
20/01/21
Exclusief voor leden
Snelfietsroutes krijgen eigen borden
Snelfietsroutes in het hele land krijgen dezelfde bewegwijzering, waardoor ze herkenbaar zijn. De fietsroutes worden op borden aangeduid met een F-nummer in een gekleurd kader.
20/01/21
Ook vaste banen stoppen bij musea
Voor het eerst blijken niet alleen tijdelijke, maar ook vaste banen verloren te zijn gegaan bij musea door de sterk gedaalde inkomsten. Maar bijna alle musea hebben 2020 alsnog doorstaan. Door noodsteun, kostenbesparing en door bijsturen van de tentoonstellingskalender en aanpassingen aan de anderhalve meter. Dit heeft gevolgen voor de exploitatie in 2021.