Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marcel Baltus

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Bron: Shutterstock
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel een paar honderd op een dag. Welke schoenen trek ik aan, pak ik de fiets of toch de auto, op welke politieke partij moet ik stemmen en oh ja! … waar wil ik dit jaar heen op vakantie?


Die laatste twee sectoren zijn eigenlijk verrassend goed met elkaar te vergelijken. Maar liefst 28 (!) partijen doen dit jaar mee aan de verkiezingen. Het lijkt qua aanbod wel het toeristische equivalent van Airbnb of TUI. Of google voor de gein maar eens ‘vakantie in Spanje’ en je ziet door de 13 miljoen hits de vakanties niet eens meer. Hoe in hemelsnaam kunnen we tegenwoordig nog een goed gefundeerde keuze maken met zo'n overdaad aan politieke partijen en vakanties?


Ik leg politiek en vakanties nog eens naast elkaar want wat blijkt, ook het PR- en advertentiebeleid van beide sectoren toont verdacht veel gelijkenissen. Het traditionele adverteren in de krant of op tv wordt op grote schaal vervangen voor livestreams op Facebook of stories op Instagram. De reisbranche doet dat ook. Traditioneel vloeit over in social. En omdat internet zo'n integraal onderdeel van ons leven is geworden, krijgen we nu zoveel prikkels, dat we er prikkelbaar van worden omdat de partijboodschap of vakantieaanbieding jou vaak totaal niet boeit.


Toch geprikkeld begin ik aan mijn zoektocht en mijn hemel wat een keuze! Ga op Booking.com maar eens op zoek naar een hotelletje in Berlijn. Niet alleen word je overspoeld met het aanbod van bijna 700 hotels, weken later word je nog steeds bestookt met Berlijn hotelsuggesties. Nog een leuke. Zoek in Google op ‘Booking’ en je ziet de websitenaam ‘Booking.com: 1,154,985 hotels worldwide. 114+ million hotel reviews.’ verschijnen. Help hoe kies ik mijn vakantie!


Half Nederland wikt en weegt er op los en zweeft naar het stemhokje, om uiteindelijk daar met een rood potloodje een definitieve keuze te maken. Das dan wel weer lekker traditioneel trouwens. Aangeslagen door het grote aanbod besluit ik om mijn vakantiekeuze nog even voor mij uit te schuiven en verander ik – en velen met mij - in een zwevende consument.


Mooipraterij, gelikte campagnepraatjes, kleffe commercials op tv en trendy filmpjes op social media, de verkiezingsretoriek is net toerismepraat. Soms waar, soms net iets mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Twee komen er niet opdagen voor het RTL debat. Ach, honderden gaan al jaren niet naar het ANVR congres. En een Staatssecretaris van Toerisme gaat er toch nooit komen, dus daar hoef ik mijn politieke keuze niet van af te laten hangen.


Henk Krol? Hoewel ik qua leeftijd tot de doelgroep behoor, zie je mij privé al niet eens op de 50 Plus Beurs rondlopen dus … Zou ‘VVD’ voor VeelVakantieDagen hebben gestaan, dan had ik ze wellicht nog wel willen overwegen. Dan is er nog die politieke Mozart-wannabe met hangende oogleden waar alle oogklinieken in Nederland met jeukende handen wachten om hem te behandelen. Hij gaat het ook niet worden want hij heeft het niet zo op met buitenland(ers) en laat daar nou net mijn hart liggen.


Ga ik online op zoek naar ‘vakantie & CDA’, is de eerste hit een uitnodiging van de partij aan alle Kempenaren om ook eens te komen spelen in een natuurplaats. Met zoveel desinteresse in de reiswereld verdien je mijn stem ook niet echt. Ook de PvdA sla ik over. Staatssecretaris Martijn van Dam van EZ heb ik het afgelopen jaar wel helemaal één keer het woord ‘vakantie’ in de mond horen nemen en toen ging het notabene over zijn eigen vakantie. PvdA, D66, VVD… in het verleden heb ik op ze gestemd. Dit jaar voor hen geen rood gekrast bolletje uit mijn hand.


Sorry jongens, zoals het vandaag de dag gebruikelijk is, is er van bovenstaand betoog helemaal niets waar. It’s fake news. Ik weet al lang en breed wat ik ga stemmen en ook mijn zomervakantie is al geboekt!


Het kernwoord is ‘klein’. Mijn vakanties boek ik al jaren bij (piep)kleine reisorganisaties en dat principe ga ik dit jaar ook maar eens in de politiek toepassen. Ik voel mij fijn bij klein. Door alle twijfel en onzekerheid zie ik het dit keer nog gebeuren dat veel Nederlanders gewoon geen zin hebben om te gaan stemmen. Gelukkig stopt hier dan ook meteen de analogie met de toeristische sector. Want geen zin meer in vakantie, dat heb ik gelukkig nog nooit iemand horen zeggen.


Wat je ook besluit te doen, kies voor wat bij jou past. Sterkte met de keuzestress!

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
07/05/25
Exclusief voor leden
Amsterdam verandert
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
02/05/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.