Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Faillissementen in de horeca in perspectief

Faillissementen in de horeca in perspectief

Gaat het nu wel of niet goed met de Nederlandse horeca? Welke indicatoren zijn van belang? De omzet in de branche of juist het aantal faillissementen? En wie brengt dan de juiste cijfers?


Als we naar de recente berichtgeving van het Faillisementsdossier.nl kijken dan zit de Nederlandse horeca in de gevarenzone. In het eerste halfjaar van 2016 gingen 20% meer horecabedrijven failliet dan in dezelfde periode van 2015. Deze organisatie beschikt over een complete database met faillissementen en surseances in Nederland en noteerde over de hele Nederlandse economie bekeken juist 20% minder faillissementen in het eerste halfjaar van 2016. In de horeca is de ontwikkeling tegengesteld met juist meer faillissementen.


Maar niet alleen Faillisementsdossier.nl telt het aantal faillissementen, ook het CBS doet dat en deze organisatie signaleert in de eerste jaarhelft van 2016 juist een stabilisatie van het aantal faillissementen in de horeca. Over het aantal faillissementen door alle bedrijfstakken heen zien zowel CBS als Faillissementsdossier.nl dezelfde ontwikkeling (-18% tot -20%). Pakken we de cijfers van het CBS over meerdere kwartalen dan zien we dat het aantal faillissementen in de horeca al acht kwartalen op rij daalt. Alleen in het tweede kwartaal van 2016 signaleert het CBS een toename van het aantal faillissementen. Toen gingen 81 horecabedrijven failliet, 35% meer dan in het 2e kwartaal van 2015. Maar in 2015-2 zat het aantal faillissementen in de horeca op een historisch laag niveau (60).


Maar wat zegt het aantal faillissementen nu eigenlijk over de ontwikkelingen in een branche? Laten we de cijfers eerst maar eens in perspectief plaatsen. De afgelopen vier jaar gingen gemiddeld 373 horecabedrijven per jaar failliet. Op 43.985 horecabedrijven slechts 0,85%, een zeer gering aantal. Plaatsen we dat cijfer weer in een ander perspectief dan doet de horeca het niet zo best want van alle Nederlandse bedrijven ging in 2015 slechts 0,48% failliet.


Laten we er eens een andere indicator bij pakken, de omzet in de horeca. Die groeit al vanaf het tweede kwartaal van 2013 onafgebroken. Eerst nog met bescheiden groeicijfers maar de laatste vier kwartalen met 6% tot 7% groei. Ten opzichte van 2010 is de omzetwaarde van de Nederlandse horeca met een kleine 20% gegroeid. In vergelijking met de totale Nederlandse economie scoort de horeca al jaren bovengemiddeld.


En wat kunnen we nu concluderen uit deze vergelijkingen? Qua omzet groeit doet de Nederlandse horeca het helemaal niet slecht met onafgebroken solide groeicijfers vanaf 2013. Ook het aantal faillissementen daalt al sinds 2014 met één negatieve uitschieter in het tweede kwartaal van 2016. Wel is het aantal faillissementen in de horeca relatief hoog. Onze conclusie is dat berichtgeving op basis van één indicator op één kwartaal niet het juiste sentiment in de totale branche weergeeft.


Ontwikkeling omzet en faillissementen in de Nederlandse horeca



Faillissementen
abs
Faillissementen
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
Omzet
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
2012 1e kwartaal 86 -25% 3,4%
2012 2e kwartaal 82 -5% 1,4%
2012 3e kwartaal 107 6% 0,7%
2012 4e kwartaal 93 26% -0,9%
2013 1e kwartaal 94 9% -3,2%
2013 2e kwartaal 111 35% 0,6%
2013 3e kwartaal 111 4% 2,5%
2013 4e kwartaal 120 29% 3,3%
2014 1e kwartaal 97 3% 7,0%
2014 2e kwartaal 79 -29% 4,9%
2014 3e kwartaal 98 -12% 4,5%
2014 4e kwartaal 107 -11% 5,5%
2015 1e kwartaal 88 -9% 3,5%
2015 2e kwartaal 60 -24% 6,3%
2015 3e kwartaal 64 -35% 6,2%
2015 4e kwartaal 94 -12% 7,1%
2016 1e kwartaal* 64 -27% 7,0%
2016 2e kwartaal 81 35% nnb
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, bedrijven, ondernemen, omzet, faillissementen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/22
Prima junimaand voor Nederlands toerisme
Toeristisch Nederland heeft een prima junimaand achter de rug. Zowel het aantal gasten als overnachtingen groeide sterk ten opzichte van 2021 en het verlies van de pandemie is bijna ingelopen. Maar het herstel is op de diverse deelmarkten niet overal even goed. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
29/07/22
Wat zijn beste strandpaviljoens en stranden van Nederland?
De prijzen voor beste strandpaviljoens zijn weer uitgereikt. Dit jaar met maar liefst 5 nationale prijzen. Wie zijn de winnaars en is het perfect toeven?
18/07/22
De groei van de loonkosten
De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3% stegen, de sterkste stijging na 2002. In de horeca daalden de loonkosten juist. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.