Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Faillissementen in de horeca in perspectief

Faillissementen in de horeca in perspectief

Gaat het nu wel of niet goed met de Nederlandse horeca? Welke indicatoren zijn van belang? De omzet in de branche of juist het aantal faillissementen? En wie brengt dan de juiste cijfers?


Als we naar de recente berichtgeving van het Faillisementsdossier.nl kijken dan zit de Nederlandse horeca in de gevarenzone. In het eerste halfjaar van 2016 gingen 20% meer horecabedrijven failliet dan in dezelfde periode van 2015. Deze organisatie beschikt over een complete database met faillissementen en surseances in Nederland en noteerde over de hele Nederlandse economie bekeken juist 20% minder faillissementen in het eerste halfjaar van 2016. In de horeca is de ontwikkeling tegengesteld met juist meer faillissementen.


Maar niet alleen Faillisementsdossier.nl telt het aantal faillissementen, ook het CBS doet dat en deze organisatie signaleert in de eerste jaarhelft van 2016 juist een stabilisatie van het aantal faillissementen in de horeca. Over het aantal faillissementen door alle bedrijfstakken heen zien zowel CBS als Faillissementsdossier.nl dezelfde ontwikkeling (-18% tot -20%). Pakken we de cijfers van het CBS over meerdere kwartalen dan zien we dat het aantal faillissementen in de horeca al acht kwartalen op rij daalt. Alleen in het tweede kwartaal van 2016 signaleert het CBS een toename van het aantal faillissementen. Toen gingen 81 horecabedrijven failliet, 35% meer dan in het 2e kwartaal van 2015. Maar in 2015-2 zat het aantal faillissementen in de horeca op een historisch laag niveau (60).


Maar wat zegt het aantal faillissementen nu eigenlijk over de ontwikkelingen in een branche? Laten we de cijfers eerst maar eens in perspectief plaatsen. De afgelopen vier jaar gingen gemiddeld 373 horecabedrijven per jaar failliet. Op 43.985 horecabedrijven slechts 0,85%, een zeer gering aantal. Plaatsen we dat cijfer weer in een ander perspectief dan doet de horeca het niet zo best want van alle Nederlandse bedrijven ging in 2015 slechts 0,48% failliet.


Laten we er eens een andere indicator bij pakken, de omzet in de horeca. Die groeit al vanaf het tweede kwartaal van 2013 onafgebroken. Eerst nog met bescheiden groeicijfers maar de laatste vier kwartalen met 6% tot 7% groei. Ten opzichte van 2010 is de omzetwaarde van de Nederlandse horeca met een kleine 20% gegroeid. In vergelijking met de totale Nederlandse economie scoort de horeca al jaren bovengemiddeld.


En wat kunnen we nu concluderen uit deze vergelijkingen? Qua omzet groeit doet de Nederlandse horeca het helemaal niet slecht met onafgebroken solide groeicijfers vanaf 2013. Ook het aantal faillissementen daalt al sinds 2014 met één negatieve uitschieter in het tweede kwartaal van 2016. Wel is het aantal faillissementen in de horeca relatief hoog. Onze conclusie is dat berichtgeving op basis van één indicator op één kwartaal niet het juiste sentiment in de totale branche weergeeft.


Ontwikkeling omzet en faillissementen in de Nederlandse horeca



Faillissementen
abs
Faillissementen
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
Omzet
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
2012 1e kwartaal 86 -25% 3,4%
2012 2e kwartaal 82 -5% 1,4%
2012 3e kwartaal 107 6% 0,7%
2012 4e kwartaal 93 26% -0,9%
2013 1e kwartaal 94 9% -3,2%
2013 2e kwartaal 111 35% 0,6%
2013 3e kwartaal 111 4% 2,5%
2013 4e kwartaal 120 29% 3,3%
2014 1e kwartaal 97 3% 7,0%
2014 2e kwartaal 79 -29% 4,9%
2014 3e kwartaal 98 -12% 4,5%
2014 4e kwartaal 107 -11% 5,5%
2015 1e kwartaal 88 -9% 3,5%
2015 2e kwartaal 60 -24% 6,3%
2015 3e kwartaal 64 -35% 6,2%
2015 4e kwartaal 94 -12% 7,1%
2016 1e kwartaal* 64 -27% 7,0%
2016 2e kwartaal 81 35% nnb
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, bedrijven, ondernemen, omzet, faillissementen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...