Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 00-08-2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Brancheorganisaties

In de gastvrijheidssector zijn diverse brancheorganisaties actief waar in het Trendrapport naar wordt verwezen. Op het online kennisplatform krijgen ze de gelegenheid hun doelstelling/missie, kernactiviteiten en speerpunten voor 2017/2018 toe te lichten.
Correcties
  • Op pagina 557 is het e-mailadres van Nadia Teunissen niet correct weergegeven. Haar mailadres is n.e.teunissen@gmail.com
Bronnen Capita Selecta


Erik Feld: De toekomst van de Nederlandse internationale vliegvelden

Hans Westerbeek, Ko Koens en Frans Melissen: Smart City Hospitality: Een mogelijke weg naar duurzamer stedelijk toerisme

  • Amore, A., & Hall, C. M. (2016). From governance to meta-governance in tourism? Re-incorporating politics, interests and values in the analysis of tourism governance. Tourism Recreation Research, 41(2), 109–122.
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. European Journal of Futures Research, 3(20).
  • Gössling, S. en Peeters, P. (2015). Assessing tourism's global environmental impact 1900—2050. Journal of Sustainable Tourism, 23(5), pp. 639—659.
  • Jhagroe, S., & Loorbach, D. (2015). See no evil, hear no evil: The democratic potential of transition management. Environmental Innovation and Societal Transitions, 15, 65–83.
  • Jurowski, C., Uysal, M. en Williams, D. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Tourism Research, 36(2), 3—11.
  • Lew, A., Ng, P., Ni, C. en Wu, T. (2016). Community sustainability and resilience: Similarities, differences and indicators. Tourism Geographies, 18(1), 18—27.
  • McKercher, B. en Prideaux, B. (2014). Academic myths of tourism. Annals of Tourism Research, 46, 16—28.
  • Newsome, D., Moore, S. A. en Dowling, R. K. (2012). Natural area tourism: Ecology, impacts and management. Bristol: Channel View Publications.
  • Smart City Hospitality. (2017). Project website. http://www.scithos.eu/ 

Kristel Zegers: De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling

Marian van der Ent: Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety

  • Guttenberg, D.A (2016). Airbnb: Why tourists choose it and how they use it, University of Waterloo and Ryerson University. Verkregen op juni 2017. http://www.dg-research.com/airbnb-study.html.
  • Heide, D. v. d., & Peters, K. B. M. (2015). Airbnb als hulpmiddel voor spreiding van toerisme in Amsterdam? Vrijetijdstudies, 33(2), 9-22.
  • Remie, M. & Rengers, M. (2017) Verhuur Airbnb: Vertel ons wat wél mag en we organiseren het. NRC, zaterdag 1 april & zondag 2 april 2017, E10-E11. 

Wim Strijbosch, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen: Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop?

  • Rooij, H. P. G. M., de & Leeuwen, S., van (2011). Get connected, CRM in de podiumkunsten. Amsterdam: Lenthe Publishers & Consultants.

Jorrit Bijl, Carmen Willemsen, Jeroen Oskam en Leonore Verhaak: Airbnb aan de kust

  • Emerce. (2017, January 25). Bedrijfsleven omarmt disruptors in travel. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bedrijfsleven-omarmt-disruptors-travel
  • EY España. (2015). Impactos derivados del exponencial crecimiento de los alojamientos turísticos en viviendas de alquiler en España, impulsado por los modelos y plataformas ce comercialización P2P. Madrid: Exceltur.
  • Fang, B., Ye, Q., & Law, R. (2016). Effect of sharing economy on tourism industry employment. Annals of Tourism Research, 264-267.
  • Guttentag, D. A. (2016). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study underpinned by innovation concepts. Waterloo: University of Waterloo.
  • Milikowski, F. (2016). Onderzoek: De macht van Airbnb. Een luchtbedje met ontbijt. De Groene Amsterdammer.
  • Oskam, J., & Boswijk, A. (2016). Airbnb: the future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 22-42.
  • Bakker, S. L. (2016) Slapend Rijk. VPRO tegenlicht
  • Verhaak, L. (2016). Research report. Airbnb in Zandvoort. Den Haag: Hotelschool The Hague.
  • Vermanen, J., & Bos, M. v. (2016, May 27). Airbnb aan de kust: Woningdelen verovert de periferie van Nederland. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/4268162/airbnbkust-woningdelen-verovert-periferie-van-nederland.html 

Peter Kruizinga: Eten en drinken voor de gast van morgen

  • Chang, R. C. (2014). The influence of attitudes towards healthy eating on food consumption when travelling. Current Issues in Tourism, 1-22.
  • Eriksen, S. N. (2013). Defining local food: constructing a new taxonomy – three domains of proximity. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 63(sup1), 47-55. doi:10.1080/09064710.2013.789123
  • NOS (2017). Omzet duurzame voeding stijgt met ruim een kwart.  Gedownload van http://nos.nl/artikel/2177283-omzet-duurzame-voeding-stijgt-ruim-een-kwart.html
  • Presenza, A., & Del Chiappa, G. (2013). Entrepreneurial strategies in leveraging food as a tourist resource: a cross-regional analysis in Italy. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 182-192.
  • Rijksoverheid (2017). Nationale Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding.   Gedownload van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/26/nationale-voedseltop-nederland-koploper-gezonde-en-duurzame-voeding

Nadia Teunissen, Frans Melissen, Lars Moratis: Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality

  • Dessein, J., Soini, K. Fairclough, G., & Horlings, L. (eds.) (2015) Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007. University of Jyväskylä, Finland.
  • Glavas, A. (2012) ‘Employee Engagement and Sustainability: A Model for Implementing Meaningfulness at and in Work’, Journal of Corporate Citizenship 46: 13-29
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015a). ‘No time for smokescreen skepticism: a rejoinder to Shani and Arad’, Tourism Management 47, 341-347.
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015b). ‘Denying bogus skepticism in climate change and tourism research’, Tourism Management 47, 352-356.
  • Hoekstra, A. (2015) ‘The Water Footprint: The Relation Between Human Consumption and Water Use’ in M. Antonelli and F. Greco (eds.), The Water We Eat. Springer International Publishing, Switzerland, 35-48.
  • IPCC (2014) Climate change 2014: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (R.K. Pachauri & L.A. Meyer, eds.). Geneva: International Panel on Climate Change.
  • Melissen, F. (2013) ‘Sustainable Hospitality: A Meaningful Notion?’, Journal of Sustainable Tourism 21(6): 810-824.
  • Melissen, F., Cavagnaro, E., Damen, M. & Duweke, A. (2016a) ‘Is the hotel industry prepared to face the challenge of sustainable development?’, Journal of Vacation Marketing 22(3): 227- 238.
  • Melissen, F., Koens, K., Brinkman, M. & Smit, B. (2016b) ‘Sustainable development in the accommodation sector: A social dilemma perspective’, Tourism Management Perspectives 20: 141-150.
  • Washington, H. (2015) Demystifying Sustainability: Towards Real Solutions. Routledge, London.

Miranda Cornelisse: Duurzaam toerisme: Beeldcommunicatie in travel

  • Dietvorst, A.G.J. (2001). Het toeristisch landschap tussen illusie en werkelijkheid. Wageningen Universiteit: Afscheidsrede.Hosie, R. (2017).
  • Instagrammability: Most Important Factor For Millennials On Choosing Holiday Destination. The Independent: 24 March 2017.
  • Larsen, J. 2014. The Tourist Gaze 1.0, 2.0 and 3.0. In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, first edition, hoofdstuk 24, John Wiley & Sons Ltd.
  • Miller, C. (2017). How Instagram Is Changing Tourism. National Geographic Travel: 26 January 2017.
  • Stevens, R.M.C., interview april 2017.
  • Urry, J. en J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Londen: Sage Publications Ltd.
  • Welten, R. (2013). Het ware leven is elders: filosofie van het toerisme. Zoetermeer: Klement.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
    Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
    Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
    Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
    06/06/25
    Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
    Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
    Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
    05/06/25
    Exclusief voor leden
    Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
    De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
    05/06/25
    Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
    Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
    05/06/25
    European Running Championships 2029 in Utrecht
    Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

    ||| Agenda |||

    10/06/25
    10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
    Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
    19/06/25
    19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
    Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...