Geplaatst op: 04-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda

Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda

Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’. Breda University of Applied Sciences (BUas) organiseert het congres, dat eerder in Nieuw-Zeeland plaatsvond.

"Het World Leisure Congress is de belangrijkste ontmoetingsplaats voor de internationale gemeenschap van wetenschappers en professionals op het gebied van vrije tijd,” zegt Marcel Bastiaansen, hoogleraar bij BUas en Tilburg University en bestuurslid van de World Leisure Organization. De WLO is initiatiefnemer van het congres dat elke twee jaar in een ander werelddeel plaatsvindt. Het congres richt zich op hoe vrije tijd (cultuur, sport, toerisme, podiumkunsten, festivals, etc.) kan bijdragen aan een betere samenleving vanuit sociale, psychologische, economische en duurzaamheidsaspecten.

Het congres opent in de Grote Kerk van Breda en vervolgt op de campus van BUas. Dinsdag en donderdag staan in het teken van wetenschappelijke presentaties over de rol van vrije tijd in een betere samenleving. Nieuw dit jaar is de Industry Day op woensdag, georganiseerd door CELTH. "De academische wereld heeft behoefte aan input uit de praktijk. Tegelijkertijd kan de industrie profiteren van wetenschappelijke inzichten,” aldus Bastiaansen. "BUas is het platform bij uitstek om deze werelden samen te brengen.” Ook studenten dragen bij via een zogeheten Fieldschool, waarin zij werken aan thema’s als toegankelijkheid en inclusie.

Volgens Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing, is het congres een buitenkans voor de stad: ""Het World Leisure Congress is een katalysator voor de stad Breda: het vergroot internationale zichtbaarheid, brengt economische kansen, inspireert stedelijke vernieuwing en versterkt het lokale ecosysteem van samenwerking, innovatie en identiteit.”

Link: https://worldleisurenl.com
Trefwoorden: leisure, toerisme, hospitality, congressen, onderzoek, CELTH, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...