Geplaatst op: 10-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
Foto: Breda Marketing

De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei, met een toename van 140% in app-downloads en een bereik van miljoenen via de website en social media.

De store fungeert als een centrale ontmoetingsplek voor zowel bewoners als toeristen en draagt bij aan de positieve bezoekcijfers van de stad Breda. Het aantal binnenlandse bezoekers van Breda is het afgelopen jaar met 8% gestegen naar 1.440.000. Gemiddeld bezochten zij de stad 3,4 maal, dat is 10% hoger dan het landelijke gemiddelde.

Lokale samenwerking als basis voor succes

De sleutel tot het succes van de Explore Breda Store ligt in de nauwe samenwerking met ruim 40 lokale organisaties en communities. Partners zoals BredaPhoto, Blind Walls Gallery en Avans dragen bij aan een divers aanbod van verhalen, activiteiten en lokale producten die zowel bewoners als bezoekers aanspreken.

Meer dan alleen toeristische informatie

Bewoners bezoeken de store voornamelijk voor unieke lokale producten en de steeds wisselende exposities op het 'Podium voor Verhalen'. Tijdens stadsevenementen fungeert de winkel als informatiepunt en verkooppunt voor bijvoorbeeld officiële merchandise. Toeristen komen vooral voor routes en persoonlijk advies, waarbij de lokale producten en exposities als een positieve verrassing worden ervaren die hen het verhaal van de stad laat ontdekken.

Wisselende thema's houden store levendig

Storemanager Fenne Verhoeven benadrukt de rol van de store als een plek "van, voor en over de stad". Ze geeft aan dat de wisselende thema-exposities de store het hele jaar door relevant houden voor een breed publiek. "Tijdens BredaPhoto Festival waren we infopunt, verkochten we themaproducten en organiseerden we een expo over de ontwikkeling van het festival door de jaren heen. Op dit moment staat de store in het teken van de expositie ‘NAC - Meer dan voetbal’. Hier ervaar je hoe diep de club verweven is met de stad en bewoners. Met historische voetbalverhalen, iconische foto's en unieke t-shirts met onvergetelijke NAC-momenten. Door de steeds wisselende onderwerpen blijft de store het hele jaar interessant voor bewoners en bezoekers.”

Sterke online groei versterkt bezoekersbeleving

Naast het fysieke succes groeit ook het online platform Explore Breda aanzienlijk. De combinatie van de fysieke winkel en het digitale aanbod zorgt voor een optimale bezoekersbeleving, afgestemd op persoonlijke interesses. In 2024 noteerde Explore Breda een toename van 140% in app-downloads, 31 miljoen Google-vertoningen, 700.000 websitegebruikers en 30.000 volgers op social media.

Toekomstplannen en erkenning

Fenne Verhoeven ziet de toekomst positief in en stelt dat er jaarrond on- en offline themacampagnes worden ingezet om de stijgende lijn in bezoekersaantallen door te trekken en bijzondere plekken in Breda onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt samengewerkt met onder andere Ondernemersfonds Breda en VisitBrabant. Het succes van Explore Breda heeft er mede voor gezorgd dat Breda Marketing is genomineerd voor de Digital Interactive Award en de Nationale City Marketing Award 2025.

Trefwoorden: dmo's, cmo's, Noord-Brabant, Breda, Infopunten, vvv's

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...