Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal

Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal

Tijdens de jaarlijkse Dag van de Stadmakers presenteerde Breda Marketing-directeur Hildegard Assies op de campus van de Breda University of Applied Sciences het ambitieuze jaarplan voor 2025. Onder het motto 'Samen sterker en sneller' ligt de nadruk op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'. Breda Marketing zet zich in om het imago van de stad te versterken, processen te versnellen en de zichtbaarheid van Breda, zowel nationaal als internationaal, te vergroten.

Terugblik op succesvol 2024

Assies blikte terug op de hoogtepunten van 2024, een jaar dat in het teken stond van samenwerking en vernieuwing. Projecten zoals de lancering van de Explore Breda Store, de culturele uit-agenda ZigZag en een belevingsconcept voor het nieuwe gebied 't Zoet werden succesvol afgerond. Het online platform ExploreBreda.com trok meer dan 700.000 unieke bezoekers, terwijl zo'n 1,7 miljoen mensen de stad zelf bezochten. "Deze resultaten zijn gerealiseerd door de inzet van meer dan 100 betrokken regionale partners," aldus Assies.

Focus op technologie en creativiteit

In 2025 zet Breda Marketing opnieuw in op samenwerking en innovatie, waarbij bedrijven, culturele instellingen, bewoners en studenten nauwer worden betrokken bij het uitdragen van het verhaal van Breda als innovatieve, creatieve, groene en gastvrije stad met een rijke (Nassau-)historie. Campagnes, culturele activiteiten en evenementen, zoals Breda Photo, Game Week en TURF, moeten het unieke profiel van Breda op het gebied van toegepaste technologie en creativiteit versterken. Door data te delen, kennis te bundelen en de coördinatie te verbeteren, wil Breda Marketing processen versnellen en de impact van de inspanningen vergroten.

Innovatiedistrict Breda als motor

Het Innovatiedistrict Breda speelt een cruciale rol in de ambities van de stad. Wethouder Economie, Carla Kranenborg-van Eerd, benadrukte het belang van technologie en creativiteit voor de toekomst van Breda: "Technologie en creativiteit vormen de sleutel voor een innovatieve toekomst voor Breda. Ze bieden de stad kansen om bedrijven, bezoekers en talenten aan te trekken. En ook om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan en productiviteit te laten groeien. Breda is een hotspot voor gaming en robotisering. Met strategische samenwerkingen bouwen we aan een toekomst waarin Breda op deze gebieden internationaal uitblinkt." Het Innovatiedistrict, dat zich uitstrekt van het Havenkwartier tot aan de campussen van Breda University en Avans Hogeschool, fungeert als een ecosysteem waar samenwerking centraal staat en vernieuwende initiatieven worden gestimuleerd. Organisaties zoals Breda Robotics en de incubators B'WISE en B'GAME spelen hierin een belangrijke rol.

Breda voor bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten

De plannen van Breda Marketing richten zich op vier doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Bewoners worden geïnspireerd door duurzaamheid en leefbaarheid centraal te stellen, terwijl bezoekers worden aangetrokken door ontmoeting, cultuur en evenementen. Voor bedrijven is het doel om Breda te positioneren als een internationale hub voor innovatie en ondernemerschap, en studenten worden aangesproken door de stad te presenteren als een internationale talenthub die creatieve geesten aantrekt en bindt. Daarnaast is er de ambitie om 'het dikste introfestival van Nederland' te realiseren.

Oproep tot actie

In de komende maanden krijgen al deze groepen de kans om actief mee te denken over de ontwikkeling van de stad in workshops. Assies roept iedereen op om bij te dragen aan het verhaal van Breda: "Dit is geen vrijblijvende oproep, maar een noodzaak. We hebben ondernemers, culturele makers, onderwijspartners, horeca en inwoners hard nodig om samen Breda te laten groeien. Hoe ga je zelf bijdragen aan dit verhaal? Welke ideeën, projecten of samenwerkingen kunnen we gezamenlijk oppakken om Breda sterker te maken? Door samen te werken en een gezamenlijk verhaal te vertellen, versterken we ons merk en kunnen we de aantrekkingskracht van Breda verder vergroten. Laten we van 2025 een jaar maken waar we met z'n allen trots op zijn."

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, cmo, Noord-Brabant, stedelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Biesbosch MuseumEiland verbetert toegankelijkheid voor mindervalide bezoekers
Biesbosch MuseumEiland heeft nieuwe stappen gezet om het Nationaal Park en het museum toegankelijker te maken voor bezoekers met een fysieke beperking. Ook zijn meer bankjes geplaatst.
19/05/25
Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...