Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden
Dat Amsterdam echt werk maakt van het verminderen van de drukte in de binnenstad blijkt maar weer eens uit de app die Amsterdam Marketing en app ontwikkelaar DTT in samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben ontwikkeld. Met de gratis app Amsterdam Discovery Challenge kunnen Amsterdammers en bezoekers elf verschillende buurtenroutes maken. Om het gebruik te stimuleren, kunnen punten worden gespaard voor prijzen.


Buurten die met de app worden ontsloten zijn: NDSM, Noord, Westerpark, Bos en Lommer & De Baarsjes, Oud West, Oud Zuid, De Pijp, Oost, De Plantage en Oostelijke Eilanden.


Experiment

De Amsterdam Discovery Challenge is een experiment met als doel te achterhalen of en hoe de app bijdraagt aan de spreiding van bezoekers en mobiliteit van bewoners, om zo de aandacht voor de stad beter te verdelen over de verschillende buurten. De app is één van de instrumenten, evenals 24H Ontdek je stad en de buurtencampagne, die Amsterdam Marketing inzet om Amsterdam in de volle breedte te promoten.


Punten sparen

Gebruikers kunnen in de app punten verdienen door bij bepaalde hotspots in te checken, extra informatie te ontgrendelen of triviavragen te beantwoorden. De hotspots in de buurten zie je alleen als je je binnen een bepaalde afstand van dat punt bevindt. Dit meet de app aan de hand van GPS-signaal. Met de punten kunnen prijzen worden gewonnen.


Samenwerking

Amsterdam Marketing werkt voor de analyse van de data samen met app ontwikkelaar DTT. Als de app een succes is, worden in de toekomst wellicht meer functionaliteiten en routes toegevoegd.

Topics:Beleid
Trefwoorden: stedelijk toerisme, drukte, druktebeleving, amsterdam, negatieve aspecten, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...