Geplaatst op: 25-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden

Amsterdam experimenteert met app om toeristen te spreiden
Dat Amsterdam echt werk maakt van het verminderen van de drukte in de binnenstad blijkt maar weer eens uit de app die Amsterdam Marketing en app ontwikkelaar DTT in samenwerking met de Gemeente Amsterdam hebben ontwikkeld. Met de gratis app Amsterdam Discovery Challenge kunnen Amsterdammers en bezoekers elf verschillende buurtenroutes maken. Om het gebruik te stimuleren, kunnen punten worden gespaard voor prijzen.


Buurten die met de app worden ontsloten zijn: NDSM, Noord, Westerpark, Bos en Lommer & De Baarsjes, Oud West, Oud Zuid, De Pijp, Oost, De Plantage en Oostelijke Eilanden.


Experiment

De Amsterdam Discovery Challenge is een experiment met als doel te achterhalen of en hoe de app bijdraagt aan de spreiding van bezoekers en mobiliteit van bewoners, om zo de aandacht voor de stad beter te verdelen over de verschillende buurten. De app is één van de instrumenten, evenals 24H Ontdek je stad en de buurtencampagne, die Amsterdam Marketing inzet om Amsterdam in de volle breedte te promoten.


Punten sparen

Gebruikers kunnen in de app punten verdienen door bij bepaalde hotspots in te checken, extra informatie te ontgrendelen of triviavragen te beantwoorden. De hotspots in de buurten zie je alleen als je je binnen een bepaalde afstand van dat punt bevindt. Dit meet de app aan de hand van GPS-signaal. Met de punten kunnen prijzen worden gewonnen.


Samenwerking

Amsterdam Marketing werkt voor de analyse van de data samen met app ontwikkelaar DTT. Als de app een succes is, worden in de toekomst wellicht meer functionaliteiten en routes toegevoegd.

Topics:Beleid
Trefwoorden: stedelijk toerisme, drukte, druktebeleving, amsterdam, negatieve aspecten, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...