Geplaatst op: 14-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander
Bron: Shutterstock
Ondanks de aantrekkende economie zijn de meeste Nederlanders dagelijks bezig met het besparen op kostenposten. Op lifestyle en vrije tijd wordt vaak bespaard. Dat blijkt uit het Nationaal Bespaaronderzoek 2017 van Geldshop onder 1.156 Nederlanders. De wijze waarop mensen besparen geven aanknopingspunten in exploitatie en marketing. Zo zijn kortingsacties populair en wordt vaak eten en drinken zelf meegenomen. Daarnaast zijn vrouwen in onze branches fanatiekere bespaarders dan mannen.


In het dagelijks leven is 89,3% van de Nederlanders, in meer of mindere mate, bezig met besparen. Voor sommige Nederlanders is besparen bittere noodzaak vanwege ontoereikende inkomsten (29%), voor anderen om te sparen (45%) en weer anderen zijn op zoek naar de beste deal (23%).


Drie typen bespaarders

De onderzoekers hebben drie typen bespaarders samengesteld. Het is opvallend dat vooral de actieve bespaarders met een inkomen onder modaal vaker besparen op lifestyle en vrije tijd. De twee andere groepen met een meer dan modaal inkomen zoeken de besparingen vooral in financiële producten en abonnementen. Ander opvallend feit is dat vrouwen significant meer bereid zijn te besparen op etentjes, pretparken en vakanties dan mannen.


Top 5 populaire bespaarposten van Nederlanders


Besparen op uit eten gaan: 72%

  • De meeste mensen besparen op etentjes door maandelijks minder vaak uit eten te gaan (56,4%).
  • Ook zijn er veel mensen die ervoor kiezen om thuis uitgebreid met verse producten wat lekkers op tafel te zetten en niet meer buiten de deur gaan eten (40,8%).
  • Het besparen op etentjes is vooral populair onder alleenstaande vrouwen met kinderen.
  • Tot slot laat het onderzoek zien dat initiatieven zoals Groupon en Vakantieveilingen populaire besparingsmethoden zijn (25,8%).

Besparen op vakanties: 70%

  • De meeste mensen kiezen ervoor om minder vaak op vakantie te gaan (42,9%).
  • Veel mensen kiezen voor goedkopere vakanties die (vaak) dichter bij huis zijn (32,3%).
  • Ook kortingsacties via Vakantieveilingen of Groupon zijn populaire manieren om te besparen op vakanties (27,9%).

Besparen op pretparken: 69%

  • De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van kortingsacties via bijvoorbeeld Vakantieveilingen of Groupon (42,8%).
  • Een ander groot gedeelte neemt zelf eten en drinken mee (38,7%).
  • Voor vrouwen (76,0%) is het besparen op pretparken veel belangrijker dan voor mannen (64,2%).
  • Tot slot is er een grote groep mensen die ervoor kiest om dit jaar niet meer naar een attractieparkte gaan (39,0%).
Link: https://www.geldshop.nl/media/1296/nationaal-bespaar-onderzoek-2017.pdf
Trefwoorden: attractieparken, horeca, vakanties, bestedingen, besparingen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/17
Zes studenten uit huis gezet voor illegale Airbnb-verhuur
Studentencorporatie SSH heeft met zes huurders is de huurovereenkomst direct ontbonden vanwege ille...
10/08/17
TUI sterke cijfers derde kwartaal 2017
TUI, in Nederland marktleider met reizen, heeft een prachtig derde kwartaal achter de rug. Het moed...
10/08/17
Noorwegen populaire camperbestemming
Noorwegen is een populaire camperbestemming. Maar liefst zeven procent van de camperaars gaat deze ...
04/08/17
Exclusief voor leden
Single maar toch samen reizen
Nederlanders gingen in 2016 samen 35,5 miljoen keer op vakantie, 7,5% van alle reizigers is single ...
04/08/17
Exclusief voor leden
Ambitieuze doelstelling aantal toeristen Turkije in 2023
De nieuwe minister van toerisme in Turkije, Numan Kurtulmuş, heeft gister een ambitieuze doels...
31/07/17
Exclusief voor leden
Een derde van de Europeanen kan zich geen weekje vakantie veroorloven
Voor Nederlanders is een vakantie vanzelfsprekend. Zo’n tachtig procent van de Nederlanders gaat j...
27/07/17
Sterke groei reisverzekeringsfraude bij jongeren
Jongeren proberen in toenemende mate de reisverzekering te flessen. In de eerste helft van 2017 ver...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk