Geplaatst op: 02-05-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen

Marktaandeel Airbnb in Nederland blijft fors stijgen
Bron: Shutterstock

In 2016 werden in Amsterdam bijna 1,7 miljoen overnachtingen geboekt via Airbnb. Een stijging van maar liefst 125% ten opzichte van 2015. Het marktaandeel explodeerde hierdoor naar 10,7% (van 5,4%) in vergelijking met hotels. In Den Haag en Rotterdam zijn voor de eerste keer de Airbnb-activiteiten geanalyseerd. Het marktaandeel lag hier respectievelijk op 7,3% en 6,5%. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Colliers International en Hotelschool The Hague naar Airbnb in Nederland.


Concentratie in het Amsterdamse centrum

De activiteiten van Airbnb spelen zich vooral af in het centrale deel van de stad. 64% van de overnachtingen wordt geboekt in vijf wijken: Centrum-West, De Baarsjes & Oud-West, Centrum-Oost, De Pijp en Westerpark. In tegenstelling tot wat Airbnb stelt, verspreiden toeristen zich dus niet door de hele stad.



De gemiddelde prijs voor een overnachting steeg in 2016 met bijna 3% naar 140 euro. Dit is in lijn met de prijsstijging bij hotels. Voor een gedeelde kamer werd fors meer betaald dan het jaar er voor (+35%). Gasten zijn dus bereid om meer voor hun overnachting te betalen, zelfs als ze een kamer moeten delen. Steeds meer Amsterdammers willen profiteren van het succes van Airbnb. Het aantal aangeboden accommodaties verdubbelde tot ruim 32.000. 35% hiervan wordt aangeboden door hosts met meerdere accommodaties. Een teken dat een deel in handen is van professionele verhuur.


"Na de al forse stijging in 2015 zien we dat de populariteit van Airbnb in 2016 nog verder is toegenomen”, zegt Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels bij Colliers International. "Omdat de aanwas van hotelkamers achterloopt op de groei van het aantal toeristen, wijken zij nu uit naar alternatieven zoals Airbnb. Een hotelstop zal de toestroom van reizigers naar het centrum van de stad niet tegenhouden. Een belangrijk signaal voor de gemeente en de hotellerie”.


Marktaandeel Rotterdam en Den Haag kan nog veel verder groeien

Den Haag was in 2016 de tweede Airbnb-stad van Nederland. Er werden hier 126.000 overnachtingen geboekt. Rotterdam kwam op de derde plek met 116.000 geboekte overnachtingen. Dit is opvallend aangezien Rotterdam in 2016 13% meer hotelgasten verwelkomde.


Zoals ook in andere grote steden in Europa, overnachten in Rotterdam en Den Haag de meeste gasten in en rond het centrum van de stad. In beide steden werd ruim twee derde van de accommodaties geboekt in de populairste drie wijken. De meeste bezoekers in Den Haag verbleven in het Centrum, Scheveningen en Segbroek. In Rotterdam bestond de top drie uit het Centrum, Delfshaven en Noord.


De gemiddelde prijzen per nacht liggen ver onder die van Amsterdam. In Den Haag betaalden gasten 79 euro per nacht en in Rotterdam 72 euro. Minder dus dan voor een gedeelde kamer in Amsterdam.


Groei blijft aanhouden

In het eerste kwartaal van 2017 heeft de groei verder doorgezet. In Amsterdam werden meer dan 367.000 overnachtingen geboekt. Een stijging van 34% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In Den Haag was de stijging 32% en in Rotterdam 40%. De verwachting is dat 2017 opnieuw een recordjaar wordt voor Airbnb en Rotterdam door de snellere groei Den Haag voorbijstreeft.


Jeroen Oskam, Head of Research bij Hotelschool The Hague, geeft aan dat Rotterdam en Den Haag in de toekomst steeds belangrijker worden voor Airbnb: "De sterke groeicijfers onderstrepen de invloed van het toerisme in deze steden. Omdat in Den Haag en Rotterdam het aantal hotels beperkt is, kan het marktaandeel van Airbnb hier nog veel verder stijgen.”


Over het onderzoek

Colliers International en Hotelschool The Hague doen als enige partij kwantitatief onderzoek naar Airbnb in Europese steden. Dit is het meest complete onderzoek op de Nederlandse markt. Er wordt dagelijks data verzameld in tegenstelling tot andere onderzoeken die momentopnames maken. Voor Amsterdam zijn de gegevens van ruim 30.000 Airbnb "listings” geanalyseerd aan de hand van ruim acht miljoen status updates.


Link: http://blog.hotelschool.nl/industry/market-share-airbnb-netherlands-keeps-rising
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, deeleconomie, airbnb, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...