Geplaatst op: 20-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe Bungalowpark Hoenderloo succes boekt met haar Veluwe Ambassadeurs

Hoe Bungalowpark Hoenderloo succes boekt met haar Veluwe Ambassadeurs

Op de Recreatievakbeurs in Hardenberg organiseerde Pleisureworld iedere dag een congres. Drie segmenten van de verblijfsrecreatie kwamen aan bod. De camping, het bungalowpark en de camper. Wij doen op het NRIT Media Vrijetijdsplatform in een serie artikelen verslag doen van deze congressen.


De tweede dag stond het bungalowpark centraal tijdens het congres Second life voor de Bungalowmarkt. Danny Paerl Bungalowpark Hoenderloo had een opmerkelijk verhaal. De focus ligt daar helemaal niet op het verhuren van bungalows maar op het verkopen van de Veluwe en zorgen dat de gast een fantastische vakantie heeft. Dat lukt met uitgekiende ICT, een slimme organisatie, heel veel aandacht voor de gast en een flinke portie lef. Dat dit Roompot-park naast de centrale website van Roompot nog een eigen site heeft, getuigd ook van veel eigenzinnigheid maar is essentieel in de visie van Danny.


Vernieuwde bungalows verhuren beter

Eerst maar even een kennismaking met het bedrijf. Bungalowpark Hoenderloo is een familiebedrijf met 150 bungalows op 11 hectare. Met 21 medewerkers wordt aan een optimale gastbeleving gewerkt. Een zwembad, wellness, horeca, sportfaciliteiten en animatie zijn het hart van de centrale voorzieningen. De 100 oude classic bungalows worden op dit moment naar Veluwe Villa’s getransformeerd waar veel accessoires het ultieme thuisgevoel moeten geven. De gevreesde diefstal van de vele accessoires viel 100% mee en nu worden alle bungalows verbouwd. Dat de upgrade van de bungalows werkt, blijkt wel uit het feit dat eerder gerenoveerde bungalows het best van alle typen worden geboekt en de hoogste nps-score hebben.



Roompot doet de verhuur het park zorgt voor een optimale vakantie

Het park heeft de in 2012 gestarte samenwerking met Hogenboom in september van dit jaar ingeruild voor Roompot waardoor het management nog meer dan nu de focus op het park en 100% tevreden gasten kan leggen. "Door de aansluiting bij Roompot kunnen we ons concentreren op de beleving van onze gasten.”, stelt Danny die voordat hij de transformatie in gang zette eerst met de theorie van Simon Sinek het Why, How en What van bungalowpark Hoenderloo heeft gedefinieerd. Klink zweverig voor een bungalowpark maar geeft aan iedereen in de organisatie de juiste focus.


Why

Wij vinden dat elke vakantie een onvergetelijke ervaring moet zijn. Pas als iedereen met een glimlach naar huis gaat, zijn we tevreden. Daarom helpen we onze gasten zoals we onze beste vriend helpen.


How

Hoe we dat bereiken? We begrijpen onze vrienden, we weten hoe we hen kunnen verrassen en hierdoor voelt iedereen zich bij ons thuis. Voor vrienden doen we namelijk altijd een stapje extra. Dus doen we dat ook voor onze gasten.


What

Wij verhuren mooie bungalows op de Veluwe. Maar dat is niet alles. Dankzij ons Veluwecentrum geniet u van een hele persoonlijke, unieke vakantie met al het moois dat de Veluwe te bieden heeft.


Bungalowpark is middel en geen doel

Volgens Danny komen gasten naar het park voor een vakantiebeleving; de bungalows zijn daartoe een middel en zeker geen doel. "Mensen komen niet voor ons naar dit prachtige gebied”, stelt hij realistisch. Daarom is hij twee jaar geleden gestart met de community Het beste van de Veluwe. Hier delen ambassadeurs, bezoekers en locals hun verhalen, tips en ervaringen over de Veluwe en proberen ze te informeren en vooral te inspireren.


Het is bijzonder te noemen dat een bungalowpark zich zo heeft ingezet voor bovenregionale marketing. In korte tijd heeft waren 40 ambassadeurs geworven die zich verplichtten elke maand minstens één bijdrage te posten. Al snel was er een platform vol verhalen over de Veluwe waar de fans toestroomden. Toen de Veluwe weer een eigen toeristenbureau had, heeft Danny het platform aan hen overgedaan om zich weer volledig op het park en haar gasten te kunnen richten.




Customer journey in kaart gebracht

Danny heeft de hele customer journey van zijn gasten in kaart gebracht. Opvallend was dat elke gast meer dan 100 contactmomenten met het bedrijf heeft. Die zijn op te delen in drie segmenten:

  1. Voorafgaand aan het verblijf: Hoe weet ik hoe een ideale vakantie van deze gast er uit ziet?
  2. Tijdens het verblijf: Hoe kan ik deze gast nog een betere service verlenen?
  3. Na het verblijf: Hoe zorg ik ervoor dat deze gast nog een keer terug komt?

Uitgekiende ICT speelt medewerkers vrij

Kern van de vernieuwing zijn een uitgekiende ICT waardoor het park precies weet waarom mensen naar het park komen, daardoor ook veel tijd bij medewerkers vrijkomt die vervolgens volop tijd hebben voor persoonlijke aandacht voor de gast. In lijn met de nieuwe visie sloopte het bedrijf de receptie eruit en de receptionisten werden ambassadeurs voor de Veluwe. Elke ambassadeur heeft een thema toegewezen gekregen en zijn verantwoordelijk voor de gasten binnen dat thema. Om de juiste ambassadeur aan de juiste gast toe te wijzen heeft het park de tool Vakantieadvies ontwikkeld met in feite drie vragen en acties:

  1. Vertel ons je smaak, voorkeur en interesses;
  2. onze specialisten gaan aan de slag en maken een advies op maat;
  3. ontvang het advies per mail en geniet van een topvakantie


Ambassadeurs nemen gasten mee

Op basis van de antwoorden zijn de gasten gesegmenteerd in natuur, attractie, cultuur of sportief. Elke ambassadeur is gespecialiseerd in één van die thema’s en gasten krijgen er ééntje toegewezen die direct, ondersteund door de ICT met ze gaat communiceren: "Wat leuk! Over een paar dagen ga je heerlijk op vakantie naar de Veluwe. Mijn naam is Marije en ik ben je persoonlijke vakantiehost. In deze mail geef ik je alvast informatie over je verblijf. Zo tip ik je over ons gratis Vakantieadvies en onze aantrekkelijke services om je verblijf nog relaxter te maken.” De ambassadeurs zijn bovendien multi-inzetbaar in de horeca, de keuken en op het park. Op de incheckdagen zijn de ambassadeurs in de horeca aanwezig om de gasten met iPads in te checken.


Wat doet een ambassadeur?

  • verwelkomt de gasten in de wereld Het beste van de Veluwe
  • Praat met gasten in het Veluwecentrum en adviseert hen over de beste plekken, unieke uitstapjes en geweldige attracties in de omgeving
  • Helpt gasten bij het in- en uitchecken en biedt passende oplossingen voor alle vragen
  • Verkoopt onze merchandise en Boskantine shop producten in onze kiosk
  • Werkt met onze systemen
  • Serveert een heerlijke sandwich of snack, een super koffie of een perfect getapt biertje
  • Bedient onze gasten altijd met een glimlach in ons restaurant de boskantine
  • Deelt zijn/haar enthousiasme en passie voor de Veluwe met de rest van Nederland via onze online community, kwartaalkalender en mailings

Veluwe Vakantiebox voor een optimale beleving

De ambassadeurs zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van hun thema. Ze maken zelfstandig afspraken met externe partijen. "De thema's zijn zo succesvol dat we nu ook themaweekenden organiseren”, vertelt een enthousiaste Danny. Gasten kunnen bij de ambassadeurs voor 49,95 een Veluwe Vakantiebox kopen. Die box is per thema anders ingevuld door de ambassadeurs. Om de gasten nog verder mee te nemen in het thema geeft het park ook themamagazines uit.

De band tussen de ambassadeurs en de gasten is vooral voor de oudere doelgroep heel erg belangrijk. "Zij zien in hun eigen ambassadeur een echt vertrouwenspersoon”, zegt Danny die ook vertelt dat de betrokkenheid vanuit het park zorgt voor loyale gasten.



Alle informatie in CRM

Van alle gasten doorloopt zestig procent het advies. Alle profielen van de gasten komen in het CRM van het bedrijf en na afloop wordt gevraagd wat ze allemaal op hun vakantie hebben ondernomen zodat ze bij een tweede bezoek een advies krijgen dat nog meer op maat is en rekening houdt met eerder ondernomen activiteiten.


Tevreden gasten besteden meer en komen sneller terug

De resultaten zijn opvallend in alle drie de fasen van de customer journey:

  • Voorafgaand aan het verblijf: Is er veel meer upsell
  • Tijdens het verblijf: Kan een veel betere service worden geleverd
  • Na het verblijf: Gaat de loyaliteit omhoog

Ook de onderneming vaart er wel bij: "De horeca draait veel beter, we hebben een grotere upsell en veel meer herhalingsbezoek”, zegt Danny die nog een mooie stip op de horizon heeft: "Wij willen het reisbureau voor de omgeving worden”.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, gelderland, veluwe, gastbeleving

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...