Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Minder toeristen naar Curaçao

Minder toeristen naar Curaçao
Bron: Shutterstock

De eerste drie kwartalen van 2016 heeft Curaçao 333 duizend toeristen ontvangen. Dat waren er iets minder (-1%) dan in dezelfde periode in 2015. Vooral het aantal toeristen uit Zuid-Amerika liep sterk terug (-14%) naar 84 duizend. De sterke groei van het aantal toeristen uit Europa in het eerste kwartaal maakte nog veel goed. Dat blijkt uit recente cijfers van de Curaçao Tourist Board.


Het eiland trok vooral minder toeristen uit Venezuela dat in een economische crisis zit. Het aantal gasten uit Europa groeide met 4% naar 152 duizend gasten. Daarmee blijft Europa voor Curaçao veruit de belangrijkste herkomstregio met een aandeel van 46% in alle gasten. Het toerisme uit Noord-Amerika liep ook iets terug (-3%) naar 59 duizend gasten. Deze regio is na Europa het belangrijkst voor het eiland (aandeel 25%).


Omslag na 1e kwartaal

In het eerste kwartaal van 2016 wist Curaçao mede dankzij een sterke groei van het aantal gasten uit Europa nog mooie groeicijfers te produceren. Het totaal aantal gasten steeg in die periode met 5% naar 128 duizend. Uit Europa kwamen 12% extra gasten. In het tweede en derde kwartaal vlakte de groei uit Europa af en kwamen er minder gasten uit Noord- en Zuid-Amerika. Daardoor sloeg de groei van het eerste kwartaal (+5%) om naar een verlies in het tweede (-3%) en derde kwartaal (+6%).


Figuur 1: Gasten op Curaçao naar maand

Bron: CTB


Europa belangrijkste markt

Europa is voor Curaçao niet alleen vanwege het grote aantal gasten een belangrijke markt maar ook omdat zij relatief lang op het eiland blijven. Gemiddeld verblijft een Europeaan 11 nachten op het eiland, het gemiddelde is 8 nachten. Gasten uit Noord- en Zuid-Amerika verblijven nog korter, een kleine zeven nachten.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, curacao

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...