Geplaatst op: 07-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Minder toeristen naar Curaçao

Minder toeristen naar Curaçao
Bron: Shutterstock

De eerste drie kwartalen van 2016 heeft Curaçao 333 duizend toeristen ontvangen. Dat waren er iets minder (-1%) dan in dezelfde periode in 2015. Vooral het aantal toeristen uit Zuid-Amerika liep sterk terug (-14%) naar 84 duizend. De sterke groei van het aantal toeristen uit Europa in het eerste kwartaal maakte nog veel goed. Dat blijkt uit recente cijfers van de Curaçao Tourist Board.


Het eiland trok vooral minder toeristen uit Venezuela dat in een economische crisis zit. Het aantal gasten uit Europa groeide met 4% naar 152 duizend gasten. Daarmee blijft Europa voor Curaçao veruit de belangrijkste herkomstregio met een aandeel van 46% in alle gasten. Het toerisme uit Noord-Amerika liep ook iets terug (-3%) naar 59 duizend gasten. Deze regio is na Europa het belangrijkst voor het eiland (aandeel 25%).


Omslag na 1e kwartaal

In het eerste kwartaal van 2016 wist Curaçao mede dankzij een sterke groei van het aantal gasten uit Europa nog mooie groeicijfers te produceren. Het totaal aantal gasten steeg in die periode met 5% naar 128 duizend. Uit Europa kwamen 12% extra gasten. In het tweede en derde kwartaal vlakte de groei uit Europa af en kwamen er minder gasten uit Noord- en Zuid-Amerika. Daardoor sloeg de groei van het eerste kwartaal (+5%) om naar een verlies in het tweede (-3%) en derde kwartaal (+6%).


Figuur 1: Gasten op Curaçao naar maand

Bron: CTB


Europa belangrijkste markt

Europa is voor Curaçao niet alleen vanwege het grote aantal gasten een belangrijke markt maar ook omdat zij relatief lang op het eiland blijven. Gemiddeld verblijft een Europeaan 11 nachten op het eiland, het gemiddelde is 8 nachten. Gasten uit Noord- en Zuid-Amerika verblijven nog korter, een kleine zeven nachten.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, curacao

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...