Geplaatst op: 19-08-2016

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
De toerismesector wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Voor het tweede jaar op rij zijn de toeristische bestedingen in 2015 met circa 5 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. De waarde van deze toeristische bestedingen bedraagt inmiddels 72,7 miljard euro. Vijf jaar terug was dat nog 59,5 miljard euro. Dat meldt CBS op basis van de zogenaamde Tourism Satellite Accounts (TSA).

Vooral bestedingen buitenlandse toeristen stijgen hard
Buitenlandse toeristen hebben vorig jaar in ons land bijna 20 miljard euro uitgegeven, ruim 13 procent meer dan in het jaar daarvoor. Een van de redenen is dat er 8 procent meer toeristen naar ons land kwamen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienen wel aan deze boekingen. De toeristische bestedingen van Nederlandse toeristen in eigen land zijn met 2,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder.


Belang van de toerismesector in de Nederlandse economie toegenomen
In 2010 was de toerismesector goed voor een toegevoegde waarde (tegen basisprijzen) van 17,3 miljard euro. In 2015 is dit gegroeid naar 23,3 miljard euro, een stijging van bijna 35 procent. Vooral het economisch belang van het inkomend toerisme groeide in die periode sterk, met maar liefst 54%. Doordat de toerismesector harder is gegroeid dan de rest van de economie is het aandeel van de toerismesector in het bruto binnenlands product gestegen van 3 procent in 2010 naar 3,8 procent in 2015.

Toerismesector zorgt voor meer werkgelegenheid
Het aantal banen in de toerismesector is in 2015 met 3,5 procent gestegen naar 626 duizend. Dit staat gelijk aan een stijging van 21 duizend banen. Het aantal mensen dat in de toerismesector werkt steeg vorig jaar ruim 3 procent. In totaal waren er 529 duizend mensen werkzaam in de toerismesector, die samen 377 duizend voltijdbanen hadden. Dat is 5,4 procent van het totale aantal voltijdbanen in 2015. Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit karakteristieke toerismebanen. Dit zijn banen in de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling en in de kunst en cultuur. Circa een kwart van het werk in de toerismesector bestaat uit banen in onder meer de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche. Het aantal vte is in alle sectoren van de toerismesector, met uitzondering van sport, recreatie en gokwezen toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal vte in de horeca is met 5,3 procent het meest gestegen.



Interessante extra analyses
Naar aanleiding van de bekendmaking van de economische betekenis van toerisme en recreatie plaatste hoofdeconoom Peter van Mulligen nog een aantal interessante grafieken online.

Nederland wordt een steeds populairdere bestemming voor buitenlandse toeristen. Vooral Aziaten komen hier vaker.



Amsterdam claimt bijna helft van de hotelovernachtingen van buitenlandse toeristen. Kust en natuur volgen op ruime afstand.



Braziliaanse en Australische toeristen overnachten nauwelijks buiten Amsterdam. Belgen en Duitsers komen overal.

Deze laatste grafiek zou de suggestie kunnen wekken dat het spreidingsbeleid niet werkt. Dat is niet het geval. Toeristen kunnen in Amsterdam overnachten en ook dagtochten in de rest van Nederland maken. Bovendien daalde het aandeel Amsterdam in alle hotelovernachtingen van buitenlanders van 48,1% in 2012 naar 46,5% in 2015. En zagen we bij Brazilië (van 83% naar 79%), Australië (van 77% naar 74%) en Italië (van 66% naar 63%) dalingen. De andere landen in de bovenkant grafiek bleven qua aandeel Amsterdam stabiel of noteerden een lichte toename.

Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82671NED&D1=a&D2=a&VW=T
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...