Geplaatst op: 09-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan

NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan
Bron: Shutterstock

NBTC Holland Marketing past vanwege de internationale instabiliteit, de terreurdreiging en signalen uit de branche haar groeiverwachting op deelmarkten aan. De totale verwachting voor het inkomend toerisme (+3%) blijft wel gehandhaafd. Vanuit Europa en Amerika zet de groei door maar vanuit Aziatische markt is NBTC minder positief over de groei van het aantal toeristen uit Japan en China.


De voorlopige CBS-cijfers voor de eerste vier maanden van 2016 laten een groei zien voor het inkomend toerisme van maar liefst acht procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Een verklaring hiervoor is dat in veel herkomstlanden de economie aantrekt in combinatie met de relatief goedkope euro. Daarnaast heeft de tentoonstelling in het kader van het Jeroen Bosch-jaar veel buitenlands bezoek getrokken en was er een groeiend aantal vliegverbindingen met Nederland. Lees ook onze statistische analyse over het eerste kwartaal.


Aangepaste verwachting

Vanwege deze bovengemiddelde groei in de eerste vier maanden, de geluiden uit de (Amsterdamse) toeristische sector in combinatie met de internationale instabiliteit, gevolgen van de terreurdreiging en onzekerheid rondom de Brexit heeft NBTC de verwachting van eerder dit jaar nader bekeken. Onder de streep is het de verwachting dat de groei van het inkomend toerisme gelijk blijft met de verwachting aan het begin van het jaar (+3%). Kijkend naar de verschillende herkomstlanden dan zien we hier en daar verschuivingen.


Impact internationale ontwikkelingen

Inkomend toerisme is volgens NBTC, ondanks de internationale ontwikkelingen, een groeimarkt. De organisatie verwacht dat de verweg-markten (Japan en China), het stedenproduct (met name Amsterdam), de groepsreizigers (vastigheid- en veiligheidszoekers) en de first time travellers (bezoeken veelal iconen en dat zijn qua veiligheid kwetsbaarder plekken) het hardst worden geraakt.

Europa

Nederland profiteerde in het eerste kwartaal van dit jaar bovengemiddeld van de groei uit de buurlanden België, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. Landen die een aanzienlijk aandeel binnen de mix van herkomstlanden vormen; meer dan de helft van het totale bezoek komt uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Voor de rest van het jaar is het de verwachting dat de groei uit Duitsland (+5%) en België (+5%) doorzet. Ondanks de Brexit is de verwachting dat het Brits toerisme naar Nederland licht zal groeien over heel 2016 (+3%).


Amerika

Op Brazilië na (-18% vanwege economische en politieke onzekerheid), verwachten we een groei uit het Amerikaanse continent. Het bezoek vanuit de Verenigde Staten lijkt in 2016 verder te groeien (+5%). De gunstige economie in combinatie met een lage euro en de relatief goedkope vliegtickets stimuleert het reizen naar Europa en Nederland meer dan dat het veiligheidsaspect (Travel Alert) de Amerikanen thuishoudt.


Azië

Vanuit Azië verwacht NBTC vooral groei vanuit Indonesië en India. De absolute aantallen uit deze landen zijn gering, maar de groeipercentages zijn fors met respectievelijk twintig en dertig procent. Een belangrijke verklaring hiervoor is de extra vliegcapaciteit met Nederland vanuit deze landen. De verwachting voor Japan (-10%) en China (-5%) is negatief. De internationale instabiliteit en angst voor aanslagen in Europa zijn daarbij belangrijke verklaringen. Ook de invoering van het biometrisch Schengenvisum heeft een dempend effect, met name op het bezoek uit China.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...