Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Nederland toerisme groeit onwaarschijnlijk hard in 1e kwartaal

Het Nederlands toerisme is in het eerste kwartaal van 2016 onwaarschijnlijk hard gegroeid. Ons land kreeg maar liefst 700 duizend extra toeristen te verwerken. Een groei van 11%. In Nederlandse logiesaccommodaties verbleven in het eerste kwartaal 7,1 miljoen gasten die er 15,8 miljoen overnachtingen doorbrachten. Niet al die toeristen kwamen in Amsterdam terecht, hotels in de hoofdstad zagen 211 duizend nieuwe toeristen, een groei van 15%. Dat blijkt uit nieuwe maar voorlopige cijfers van het CBS die worden ondersteund door boekingscijfers van Trivago en Expedia die ook een sterk toegenomen belangstelling voor Nederland zien.


De sterke groei is opmerkelijk, sinds de herziening van de statistiek in 2012 is de groei in het eerste kwartaal nog nooit zo sterk geweest. Ook in andere kwartalen was de groei het afgelopen jaar niet zo sterk.


Tabel 1 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal

2012-2013

0%

2013-2014

7%

2014-2015

4%

2015-2016

11%

Bron: CBS


Tabel 2 Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 2015 vs 2014 naar kwartaal

1e kwartaal

4%

2e kwartaal

3%

3e kwartaal

4%

4e kwartaal

6%

Bron: CBS


Relevantie 1e kwartaal

Het eerste kwartaal is overigens voor het totale toerisme met een aandeel van 17% het minst belangrijke. De populairste periode om Nederland te bezoeken is het 3e kwartaal (32% aandeel), gevolgd door het tweede kwartaal (29%) en het vierde kwartaal (22%).


Inkomend vs binnenlands toerisme

In het eerste kwartaal van 2016 groeide het inkomend toerisme significant harder dan het binnenlands toerisme. Het aantal Nederlandse gasten in logiesaccommodaties groeide met 7% naar 4,0 miljoen, het aantal buitenlandse gasten met 17% naar 3,0 miljoen. 


Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e kwartaal, x 1 000

Bron: CBS


Naar logiestype

De meeste nieuwe gasten verbleven in hotels (618 duizend), een groei van 13%. De verblijfsrecreatie wist slechts 81 duizend nieuwe gasten (+5%) aan te trekken. De verblijfsrecreatie verloor terrein op de binnenlandse markt (-1%) maar groeide sterk op de buitenlandse markt (+28%). Toch hebben hier nog steeds de meeste gasten (74%) de Nederlandse nationaliteit.


Naar bestemming

In het eerste kwartaal verblijft 76% van alle gasten in hotels, 5,4 miljoen. Daarom kijken we voor wat betreft bestemming binnen Nederland alleen naar dit segment. Van alle nieuwe hotelgasten (618 duizend) komt een meerderheid, 211 duizend (aandeel 34%, groei 15%) in Amsterdam terecht. Ook Rotterdam (28 duizend, groei 13%) en Den Haag (23 duizend, 14% groei) pikken van de steden nog een graantje van de groei mee. Naar landsdeel bezien valt niet verrassend de sterkste groei in West-Nederland (416 duizend extra toeristen, groei 13%). Procentueel groeide het toerisme het sterkst in Noord-Nederland dat 25% groeide en 72 duizend nieuwe toeristen wist te werven. In de provincies zien we een sterk wisselend beeld met ook indrukwekkende groeicijfers. Hier is de groei van Noord-Holland ook zonder Amsterdam absoluut gezien het sterkst (+89 duizend).


Tabel 3 Hotelgasten in Nederlandse logiesaccommodaties, groei 1e kwartaal 2015-2016 naar provincie

2016 (x 1 000)

groei abs (x 1 000)

groei %

Friesland

150

40

36%

Drenthe

89

13

17%

Overijssel

223

40

22%

Flevoland

41

2

5%

Gelderland

414

62

18%

Utrecht

267

23

9%

Noord-Holland

2.384

300

14%

Zuid-Holland

788

69

10%

Zeeland

155

24

18%

Noord-Brabant

411

25

6%

Limburg

342

342

0%

Nederland

5.381

618

13%


Ook Expedia en Trivago zien sterke groei
Tussen november 2015 en mei 2016 zag Expedia het aantal boekingen voor hotelovernachtingen in Nederland met 109,64 procent toenemen, meldt NU.nl. Ook Trivago zag de interesse voor Nederlandse hotels in de eerste helft van 2016 met 160 procent stijgen ten opzichte van drie jaar eerder.
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, provincies

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    20/06/25
    Exclusief voor leden
    Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
    Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
    20/06/25
    Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
    Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
    19/06/25
    Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
    Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
    19/06/25
    Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
    Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
    19/06/25
    Exclusief voor leden
    BRO wordt Movares
    "De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
    18/06/25
    Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
    De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
    18/06/25
    Exclusief voor leden
    Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
    De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
    18/06/25
    Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
    Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.

    ||| Agenda |||

    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...