Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen

Parkstad en Carmacal vallen internationaal in de prijzen
Nederland is aardig in de prijzen gevallen bij de Tourism for Tomorrow Awards van de World Travel & Tourism Council (WTTC). Ons land wist maar liefst twee van de vijf awards in de wacht te slepen. Parkstad Limburg werd eerste in de categorie Destinations en de Carmacal Carbon Calculator in de categorie Innovation.


De prijs wordt toegekend door een internationale onafhankelijke jury die de kandidaten in drie rondes beoordeelt en ook een werkbezoek aan de kandidaten brengt. Dit jaar hebben 36 juryleden 60 dagen in het werkveld doorgebracht om een afgewogen oordeel te kunnen geven. David Scowsill, president en CEO van de WTTC ziet de winnaars als inspirerende voorbeelden voor de toeristische sector die bovendien een lange termijn visie op de toekomst hebben: "In een wereld met krimpende natuurlijke voorraden en een toenemende druk op cultureel erfgoed en lokale tradities zijn deze organisaties het levende bewijs dat toerisme goed kan doen. Deze organisaties tonen echt leiderschap.”


Parkstad Limburg – Destination Award

Parkstad Limburg heeft een succesvolle transitie doorgemaakt van een een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. Het project bewijst dat een lelijke regio mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers, inwoners en de VVV werkten intensief & vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Met een omzet in 2015 van € 368 miljoen en 5.800 nieuwe fulltime banen. In 2015 werd 29% van de totale toeristische omzet van Zuid-Limburg zelfs gerealiseerd door dit vroeger ‘lelijkste gebied’ van de regio.


Dit is bereikt in een economisch moeilijke tijd door politieke leiders en investeerders met visie die het mogelijk maakten grote dagattracties te bouwen (GaiaZoo, Snowworld), natuur aan te leggen (Park Gravenrode), wandel- en fietsroutes te ontwikkelen, een cultureel klimaat te creëren (Pinkpop, Cultura Nova), het mijnverleden te koesteren en betrokkenheid te zoeken bij de inwoner door het aantrekken van vrijwilligers en nadrukkelijk over de grenzen heen te durven kijken naar onze buurlanden. Daarbij heeft de ontwikkeling van Parkstad Limburg het korte bestemmingstoerisme naar Zuid-Limburg doen toenemen omdat het gebied aantrekkelijker is geworden voor de toerist en recreant.


Carmacal – Innovation Award

Carmacal is wereldwijd de enige carbon calculator die in staat is de ecologische voetafdruk te berekenen voor zowel airline/aircraft combinations per route, als ook de voetafdruk voor 500.000 accommodaties in de hele wereld. Dat betekent dat tour operators de ecologische voetafdruk voor pakketreizen veel beter kunnen berekenen dan eerder en met de tool deze ook meer efficiënt kunnen maken ten aanzien van milieuaspecten. Meer weten over Carmacal? Lees dan hier het artikel dat Paul Peeters en Eke Eijgelaar in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 schreven.


"Uit maar liefst 157 nationale en internationale inzendingen is onze carbon calculator, waarmee reisondernemingen nauwkeurig de CO2-vakantievoetafdruk kunnen meten, door een internationale 20-koppige jury gekozen tot het beste initiatief van de wereld. En natuurlijk zijn wij daar apetrots op”, zegt vanuit Dallas een opgetogen Frank Oostdam, directeur ANVR.


Oostdam en ANVR-manager duurzaam toerisme Gerben Hardeman mochten namens de NHTV en tal van andere met de brancheorganisatie samenwerkende partners de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst nemen. "Wij verwachten dat er vanuit nationale en internationale reisondernemers voor deze voor de wereld unieke vakantievoetafdruk-calculator veel belangstelling bestaat, omdat deze calculator ook internationaal is te gebruiken. Reisondernemingen kunnen hiermee de reis zo samen stellen dat deze zo min mogelijk effect heeft op het klimaat”, aldus een enthousiaste Oostdam.

De ontwikkeling van deze calculator is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, Climate Neutral Group, Hogeschool Zeeland, Eceat, iBuildings, ANVR en tal van andere toeristische bedrijven.

Link: http://www.wttc.org/tourism-for-tomorrow-awards/winners-and-finalists-2016/
Trefwoorden: beleid, duurzaam toerisme, co2, limburg, gebiedsontwikkeling

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...