Geplaatst op: 17-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

SVR tegen verhoging btw van 6 naar 21%

SVR tegen verhoging btw van 6 naar 21%
Stichting Vrije Recreatie, met bijna een half miljoen aangesloten recreanten en het netwerk van 2.000 agrariërs, vindt het overheidsbeleid niet passen bij de sector en is tegen de voorgenomen btw-verhoging.

Het lage btw-tarief van 6% wordt mogelijk geschrapt en gaat naar 21%. Een plan waarvan volgens de SVR voornamelijk senioren en minder draagkrachtigen de dupe zullen zijn. Als stichting met ruim 2000 agrariërs en 500.000 recreanten stelt ze zich zeer kritisch tegenover dit Haagse beleidsvoornemen. "Wanneer men denkt met de daarmee vrijkomende gelden de bevordering van de arbeidsparticipatie te financieren, verliest men de gevolgen voor recreatie, toerisme, cultuur en zorg geheel uit het oog” is de mening van de SVR. "Dit overheidsbeleid gaat niet werken, want mede door de voortgaande computerisering en robotisering, leidt dit onomkeerbaar tot verdere uitstoot van arbeid.” criticasters Hiermee schaart de SVR zich, in ieder geval voor de sectoren recreatie en toerisme, in de rangen van criticasters van het huidige overheidsbeleid.

Volgens de SVR gaat het btw-voorstel lijnrecht in tegen hetgeen de Overheid kort geleden nog zo luidkeels propageerde. "Nederland moet het toerisme gaan bevorderen en zo de omzet in de vrije-tijdssector verhogen; dat betekent meer banen!” was toen het geluid.

Naar de mening van de SVR echter is nu juist het tegenovergestelde te verwachten. Bij doorgang van dit plan zullen veel toeristen Nederland gaan schrappen als vakantiebestemming en dat zal als gevolg hebben een verlies van tienduizenden banen, meent de stichting.
Trefwoorden: beleid, btw, SVR, recreatie, kamperen

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...