Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Met het nieuwe strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de Vlaamse Kust wil gedeputeerde voor toerisme Franky De Block voorsprong nemen tegenover andere kustbestemmingen. De Vlaamse Kust moet een modelbestemming worden in West-Europa. Dat staat in het strategisch beleidsplan voor de Kust van Westtoer, het provinciale bedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen.


De Block stelt het als volgt: "In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur. Nu moeten we voorsprong nemen en vooral de internationale positie van de Kust versterken. Dit kan door het ontwikkelen van hefboomprojecten met een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen." Volgens De Block moet de Vlaamse Kust nog hipper en trendier worden: nieuwe beachbars zullen hierin een belangrijke rol spelen. Via vakanties op maat moeten we nog meer inspelen op de verwachtingen van de hedendaagse toerist. De Block pleit voor een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van impuls- en promotiemiddelen.


Belangrijkste bestemming in Vlaanderen

Het toerisme aan de Vlaamse Kust is een belangrijke economische sector en genereert een jaaromzet van 2,7 miljard euro. Het kusttoerisme zorgt voor 40.000 fte’s. Het gebied realiseert jaarlijks ruim 28 miljoen overnachtingen in zowel verhuuraccommodaties als tweede woningen. Vlaanderen blijft de belangrijkste markt met 62% van de overnachtingen in commercieel logies en wordt gevolgd door de Waalse en Brusselse markt met 22% van de overnachtingen. Per jaar overnachten circa twee miljoen buitenlandse vakantiegangers aan de Kust in commercieel logies. Het aantal dagtoeristen schommelt jaarlijks tussen 16 en 19 miljoen. De Kust is en blijft hiermee de belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen.


Internationale hefboomprojecten

Om het internationaal potentieel van de Kust te versterken zijn investeringen nodig in strategische hefboomprojecten die ook als landmark kunnen fungeren. Deze projecten werken imagoversterkend en bieden een grote beeldkwaliteit. Ze hebben per definitie een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen. Concreet denkt Franky De Block aan een maritieme attractie in Oostende met kustbrede impact, een nieuwe invulling voor de casino's van Middelkerke en Knokke-Heist en een hedendaags design voor de King Beach in Blankenberge. De ingrepen in de kustverdediging, de vernieuwde kusttram en het Natuurcentrum bij het Zwin kunnen uitgroeien tot hefbomen met een grote economische return on investment voor het kusttoerisme. Ook de strategische projectgebieden zoals de Jachthaven in Nieuwpoort, de Oosteroever in Oostende en de Sol in Blankenberge bieden kansen. Op de militaire luchthaven van Koksijde kunnen extra faciliteiten gecreëerd worden voor het aantrekken van kleine vliegtuigen naar het model van Le Touquet.


Beachbars

De Kust moet volgens De Block ook hipper en trendier worden. Het werk in de toeristische kerngebieden van de badplaatsen is nog niet af. Er is zeker ruimte voor extra strandbars. Dit is belangrijk voor het aantrekken van een jonger publiek. Beach bars moeten ook meer mogelijkheden krijgen op het vlak van openingsuren en service. Er zijn nu reeds intenties tot nieuwe beachbars in Oostende en De Haan. Dit veronderstelt een aanpassing van het bestaande provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan strand en dijk. "De Kust is meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen: dus moeten we nieuwe mogelijkheden bieden voor weeronafhankelijke infrastructuur en voor het upgraden van het shoppingapparaat in het centrum van de badplaatsen", aldus Franky De Block.


Vakanties op maat

Meer dan ooit moet de Kust inspelen op de vragen en behoeften van de moderne toerist. Via de methodologie van service design gaat Westtoer diverse doelgroepen actief bevragen. Bedoeling is vakanties op maat te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen zoals de medioren, gezinnen met kinderen, jongeren en senioren. Een zich aanpassende logiessector is hierbij cruciaal: innovatie en differentiatie zijn aandachtspunten voor de hotelsector. Kampeerbedrijven kunnen zich meer profileren als multifunctionele recreatiebedrijven terwijl de verhuur van vakantiewoningen sterker moet gestimuleerd worden. Restaurants en cafés moeten een eigentijds profiel krijgen en meer inzetten op kwaliteit en het gebruik van streekproducten zoals Noordzeevis.


Kustpolders

De kunststad Brugge, het Brugse Ommeland en het herdenkingstoerisme in de Westhoek vormen extra troeven voor de Kust. Via het nieuwe fietsnetwerk in 2016 wil Westtoer de kustfietsroute nieuw leven inblazen en extra mogelijkheden creëren voor de verkenning van het hinterland. Vooral in de kustpolders kan de toerist op een unieke manier natuur en landschap beleven. Dit moet gebeuren met een groot respect voor de aanwezige natuurwaarden.


Kustbrede identiteit met authentieke badplaatsen

Het blijft volgens Westtoer nodig om de kustbrede identiteit in de promotie te voorzien. De volledige Kust biedt een authentieke mix van activiteiten, cultuur, zee, strand, dijkbeleving, natuur, gastronomie, recreatie, evenementen, shopping, sport en andere. Deze unieke mix willen ze sterker in de verf zetten. Ook de complementariteit tussen de badplaatsen blijft een troef. Het

authentieke DNA van de badplaatsen zorgt voor een unieke toeristische meerwaarde.


Open dialoog met Vlaanderen

Het strategisch beleidsplan voor de Kust kwam tot stand in nauwe dialoog met de kustgemeenten en diverse private actoren. Maar ook Toerisme Vlaanderen werkte mee aan de nieuwe beleidsopties. De voorzitter van Westtoer rekent dan ook op een forse steun in de vorm van impulsmiddelen en specifieke promotieacties in het buitenland in lijn met het Vlaamse Regeerakkoord. Franky De Block: "De inhaalbeweging die we de voorbije vijf jaar maakten kon rekenen op € 11 miljoen vanuit het eerste impulsprogramma voor de Kust. In 2013 besteedde Toerisme Vlaanderen € 1,2 miljoen aan buitenlandmarketing. Er is nu nood aan een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van investeringsmiddelen en over de buitenlandmarketing. Vlaanderen moet op een transparante manier duidelijk maken hoe en met welke middelen de Kust in het buitenland gepromoot wordt."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: kusttoerisme, stranden, boulevards, noordzee, belgie, vlaanderen

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...