Geplaatst op: 31-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door
Nederland wordt steeds populairder bij buitenlandse toeristen. De afgelopen 10 jaar is het aantal overnachtingen met 25% gestegen tot 31,5 miljoen en er is ruimte voor verdere groei. Dat schrijft ING in haar nieuwste publicatie.

Volgens de bank blijft de potentie van de buitenlandse gast als doelgroep niet onopgemerkt. Tussen accommodatie-aanbieders neemt de concurrentie toe, bijvoorbeeld omdat nieuwe hotelketens en online-aanbieders hun opwachting maken. Bestaande bedrijven staan voor strategische keuzes en merken dat online vindbaarheid essentieel is om van de opmars van de buitenlandse gast te profiteren.

Strategische keuzes zijn noodzakelijk

Nieuwe partijen zorgen dat het bedrijfsmodel van accommodatie-aanbieders op de schop gaat. Waar eerder boekingssites de marktverhoudingen kantelden zorgen platforms als Airbnb momenteel voor veel opschudding. Ondernemers staan voor keuzes; hoe zich te onderscheiden ten opzichte van het steeds grotere aanbod en hoe dit aanbod bij de (buitenlandse) gast aan de man te brengen. Dit kan door te excelleren en investeren in boekingen via eigen kanalen, zoals de website, waarbij online vindbaarheid een must is. Als boekingen vooral via derden lopen worden de eigen inspanning en kosten weliswaar beperkt maar neemt de regie over het contact met de klant echter ook af.


Weten wat de gast wil

Beschikking hebben over de relevante informatie van de gast is van grote waarde voor ondernemers die in hun aanbod de gast nog meer centraal willen stellen. Die kennis is in veel gevallen de sleutel om de binding met de gast voor én na een verblijf te versterken. Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure: "Het draait om het weten te vinden van de gast, die te begrijpen en in eigen taal van dienst te kunnen zijn. Succesvolle bedrijven slagen erin op die manier door het jaar heen een optimale bezetting te realiseren waarbij de binnenlandse en buitenlandse gast elkaar ook kunnen aanvullen”.


Groei wordt ongelijk verdeeld

Lang niet ieder toeristengebied weet in dezelfde mate te profiteren van de toegenomen interesse bij buitenlandse gasten. Amsterdam geniet wereldwijd bekendheid en werkt als een magneet op internationale toeristen. De helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen vindt daardoor in de hoofdstad plaats. Accommodaties in Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant hebben sinds 1998 relatief het meest geprofiteerd van de toename van buitenlandse gasten. Dit komt vooral omdat Belgische gasten hier tijdens de vakantieperiodes veel meer nachten doorbrengen dan in het verleden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

03/05/24
Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht
Uit onderzoek naar campergedrag door Campercontact, een platform voor camperaars, blijkt dat Nederlandse camperaars het meest kiezen voor de schoonheid en diversiteit van eigen land.
03/05/24
Exclusief voor leden
Minder natuur- en bos in Nederland
Slecht nieuws vandaag van het CBS voor de recreatie. Tussen 2013 en 2022 is de is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5% afgenomen. en slechte zaak in een tijd dat de behoefte aan recreatieruimte, vanuit veranderd gedrag, gezondheidsaspecten en bevolkingsgroei, hard nodig is.
03/05/24
Nederlandse bezoekster 100.000ste passagier op ‘Voltron Nevera powered by Rimac’
Minder dan een week na de opening telde de 14de achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië van Europa-Park op 2 mei al zijn 100.000e passagier.
03/05/24
Exclusief voor leden
Prima eerste kwartaal voor Booking Holidays
Booking Holidays heeft een prima eerste kwartaal achter de rug. Zowel vraag als aanbod groeiden, alsmede omzet en winst. De focus ligt de komende periode op de zogenaamde Connected Trip.
03/05/24
Elektrische Fietsboot in de vaart genomen
Langs het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies vaart sinds kort een nieuwe Fietsboot over de Vecht. De boot is duurzaam, elektrisch en stil.
03/05/24
Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.
02/05/24
Eerste eigen Airbus Transavia
Transavia verwelkomt vierde schonere en stillere Airbus A321neo, eerste in bezit van luchtvaartmaatschappij zelf
02/05/24
Nieuw wijnevenement tussen de dieren voor goede doel in ZooParc Overloon
Wijnliefhebbers kunnen op 6 juli een speciale wijnproeverij beleven met uitzicht op de dieren. De opbrengst gaat naar Stichting Wildlife.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...