Geplaatst op: 15-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders weer minder met vakantie

Nederlanders weer minder met vakantie
NBTC-NIPO Research verwacht dat het aantal vakanties van Nederlanders dit jaar licht daalt. Dat zou de tweede daling op rij zijn. In 2013 daalde het aantal vakanties met 3,2%. In 2012 konden we nog een kleine groei (+1,1%) noteren. Met het inkomend toerisme gaat het wel goed. NBTC Holland Marketing verwacht dit jaar 8% meer buitenlandse gasten.
  • binnenlandse vakanties: -2%
  • buitenlandse vakanties: -0,5%
  • inkomend toerisme: +8%
Zowel minder binnenlandse als buitenlandse vakanties
In de eerste drie kwartalen van het vakantiejaar 2014 (t/m juni) daalde het aantal binnenlandse vakanties met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal buitenlandse vakanties daalde minder sterk (-0,5%). Positieve ontwikkeling voor het binnenland is de redelijk tot goede bezetting in de zomer. Tegelijkertijd laten de boekingscijfers voor buitenlandse vakanties van ANVR een daling in de zomermaanden zien. Overall wordt een lichte daling van het aantal vakanties dat Nederlanders in 2014 ondernemen, verwacht. Dat schrijft NBTC Holland Marketing in haar nieuwste digitale publicatie 'Toerisme in perspectief'.

Figuur 1: Vakanties van Nederlanders naar bestemming


Inkomend toerisme flink in de plus
Voor het inkomend toerisme ziet het er een stuk rooskleuriger uit. Voor 2014 verwacht NBTC Holland Marketing een groei van 8%. Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen komt daarmee uit op 13,8 miljoen, een nieuw record. Vooral uit Zuid-Korea (+22%), Zwitserland (+14%), China (+13%), Italië (+12%) en Brazilië (+11%) worden meer toeristen verwacht. De belangrijke herkomstlanden Duitsland (+10%), België (+9%) en Groot-Brittannië (+8%) blijven het ook goed doen.

Figuur 2: Inkomend verblijfstoerisme in Nederland


Het inkomend toerisme wordt positief beïnvloed door de aanhoudend economische groei in de BRIC-landen, verder herstel van de Europese economieën. aanbiedingen van Nederlandse accommodaties en vervoersmaatschappijen om de bezetting op peil te houden. Verder profiteert Nederland van de groeiende belangstelling voor citytrips, de toename van het aantal korte vakanties van Belgen en Duitsers, de promotie van de vele evenementen in 2013 en 2014 en het mooie voorjaar met gunstig vallende feestdagen. Negatief zijn de geopolitieke spanningen en grote wereldevenementen. Daarnaast heeft NBTC Holland Marketing last van de lage investering van de rijksoverheid in de branding en marketing van de bestemming Holland. Dat is gezien de grote en toenemende concurrentie geen goede zaak.
Link: http://nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends/algemene-cijfers-toerisme.htm
Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...