Geplaatst op: 06-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Euro Disney gaat financiën herstructureren, met video van Mark Stead

Euro Disney gaat financiën herstructureren, met video van Mark Stead
Euro Disney, het bedrijf achter Disneyland Parijs gaat haar financiën ingrijpend herstructureren. Daarmee moet het bedrijf weer in de zwarte cijfers terecht komen en ruimte krijgen om te investeren. Het bedrijf stelt veel last te hebben van de uitdagende economische omstandigheden in Europa.

Euro Disney wordt voor 1 miljard euro geherkapitaliseerd en gaat voor 420 miljoen euro nieuwe aandelen uitgeven. Voor deze aandelenuitgifte staat moederbedrijf Walt Disney Company garant. Bestaande aandeelhouders kunnen tegen dezelfde prijs als de Walt Disney Company aandelen kopen. Het moederbedrijf zet verder 600 miljoen euro aan leningen om in aandelen en verlengt aflopende leningen tot 2023. Door deze maatregelen wordt de kaspositie van het bedrijf met 250 miljoen euro versterkt en wordt de schuldenlast verlaagd van 1,8 miljard euro verlaagd naar 998 miljoen euro.

Sinds de opening in 1992 hebben in totaal meer dan 275 mensen Disneyland Parijs bezocht. Helaas lopen de bezoekersaantallen terug en de verliezen op. Dit jaar bedraagt het verlies naar verwachting tussen de 110 en 120 miljoen euro. In 2013 werd nog een verlies van 78 miljoen euro geleden.

De eerste negen maanden van 2014 liepen de bezoekersaantallen met 5% terug. Vooral uit Frankrijk en Nederland kwamen minder bezoekers. Klein lichtpuntje was wel dat de bezoekers iets meer (3%) uitgaven. Ook de hotels op het resort zagen minder gasten (-5%) maar daar gingen de bestedingen in de horeca mee omlaag. Het is overigens opmerkelijk dat een attractiepark in het jaar van de opening van een nieuwe grote attractie (Ratatouille) de bezoekersaantallen ziet dalen. Meestal groeit dan juist het bezoek.


Link: http://timon.disneylandparis.com/corporate/en
Trefwoorden: attractieparken, disney

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...