Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan. De nieuwe organisatie is vanaf nu
verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten
van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. FocusDe organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart
merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden
Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen
wonen, werken en studeren uitgewerkt. BudgetMerk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro. LovebrandDirecetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle
ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand
is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen.
Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat
nog onvoldoende."
Koers
De koers van Merk Fryslân is beschreven in
het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie
verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De
gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de
regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een
belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar
om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland
vorm te geven. De
hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan :
- Drie
hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie;
bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten,
provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als
onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
- Centrale
rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante
partners, gemeenten en provincie.
- Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra
aandacht voor 'verrassend'.
- Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
- Verbreding
imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur,
culinair', met water als rode draad.
- Thema's
varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met
(potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
- Friesland
en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
- Marketing
Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad
Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
- Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases;
samenhang met CH2018).
- Doorontwikkeling strategie persreizen.
- Primaire
doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook
Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met
Culturele Hoofdstad 2018.
- Zakelijk
toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
- Studeren:
faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
- Werken:
positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
- Wonen:
positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.
Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme
|
|
08/12/25
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
|
08/12/25
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
|
08/12/25
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
|
05/12/25
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
|
05/12/25
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
|
04/12/25
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
|
03/12/25
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
|
03/12/25
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|