Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan. De nieuwe organisatie is vanaf nu
verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten
van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. FocusDe organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart
merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden
Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen
wonen, werken en studeren uitgewerkt. BudgetMerk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro. LovebrandDirecetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle
ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand
is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen.
Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat
nog onvoldoende."
Koers
De koers van Merk Fryslân is beschreven in
het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie
verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De
gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de
regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een
belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar
om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland
vorm te geven. De
hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan :
- Drie
hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie;
bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten,
provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als
onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
- Centrale
rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante
partners, gemeenten en provincie.
- Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra
aandacht voor 'verrassend'.
- Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
- Verbreding
imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur,
culinair', met water als rode draad.
- Thema's
varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met
(potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
- Friesland
en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
- Marketing
Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad
Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
- Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases;
samenhang met CH2018).
- Doorontwikkeling strategie persreizen.
- Primaire
doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook
Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met
Culturele Hoofdstad 2018.
- Zakelijk
toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
- Studeren:
faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
- Werken:
positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
- Wonen:
positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.
Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme
|
|
15/12/25
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
|
12/12/25
KLM steunt de oproep van het vandaag verschenen Wennink-rapport dat gericht is op het sterker maken van de Nederlandse economie in de komende tien jaar, ‘De route naar toekomstige welvaart’ dat de overheid investeert in een nationaal SAF-fonds. KLM ziet het als kans om meer duurzaam vliegen mogelijk te maken. Het vraagt zelfs om de opbrengsten van de vliegbelasting te investeren in SAF.
|
12/12/25
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
|
12/12/25
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
|
12/12/25
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
|
11/12/25
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
|
11/12/25
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
|
11/12/25
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|