Geplaatst op: 16-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Het Nationale Campingonderzoek 2014

Vacanceselect heeft onderzoek gedaan naar Nederlanders die vakantie op de camping vieren. Hoe oriënteren mensen zich voor een campingvakantie? Wie besluit er uiteindelijk welke camping geboekt wordt en wat doen Nederlanders op een campingvakantie? Voor het Nationale Campingonderzoek 2014 heeft Vacanceselect 511 campinggasten gevraagd naar hun vakantiegewoontes.


Populairste vakantiebestemmingen

De meeste campinggasten (68%) hebben aangegeven dat ze het liefst vakantie vieren in Frankrijk. Ook de campings in Italië (34%) en Spanje (30%) zijn populaire vakantiebestemmingen bij de Nederlanders.


Figuur 1: Populairste bestemmingen Nederlandse kampeerders


Naar de camping voor de kinderen

De belangrijkste reden om voor de camping te kiezen, is dat respondenten het leuk vinden voor de kinderen (68%). Ook de kosten (47%) en de gezelligheid (46%) zijn voor veel mensen een goede reden om de vakantie op de camping te vieren. Daarnaast vinden mensen het fijn om buiten in de natuur te zijn (42%) en om te genieten van de vrijheid (48%). Opvallend is dat mensen die op vakantie gaan, Frankrijk bestempelen als de ideale bestemming vanwege de afwisselende en mooie natuur. Nederlanders die in Spanje vakantievieren doen dit eerder uit gewoonte.


Bijna iedereen boekt de camping online

Meer dan 90% oriënteert zich voor de campingvakantie via het internet. Dit was gezien de huidige markt wel te verwachten. Toch is de mening van vrienden en familie nog steeds belangrijk in deze tijd (36%). Ook laten mensen zich nog inspireren door reisgidsen (27%).


Zoeken naar een camping is leuk!

Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt het lastig om camping te kiezen door het grote aanbod. Gelukkig vindt bijna 90% het zoeken naar een vakantie wel een leuke bezigheid. Opvallend is dat 63% van de respondenten graag contact zou willen hebben met iemand die op locatie is geweest.


Figuur 2: Mening over boekingsproces


Verleiding door kortingen en aanbiedingen

Van de campinggasten zegt 63% zich te laten verleiden door aanbiedingen en kortingen. De locatie is voor 30% van de campinggasten doorslaggevend voor de vakantiekeuze. Bijna 25% vindt de aanwezigheid van voorzieningen en faciliteiten belangrijk en ongeveer 21% laat zich leiden door de prijs bij de keuze voor een camping. De meeste mensen maken de keuze voor een vakantie samen met hun partner (72%). Toch kiezen vrouwen vaker alleen voor een camping (57%), dan dat mannen dit doen (43%).


Figuur 3: Belangrijkste keuzecriteria bij het boeken van een kampeervakantie


Sanitair het allerbelangrijkst op de camping

Voor de meeste respondenten zijn goede sanitaire voorzieningen (62%) de belangrijkste voorwaarde voor het verblijf op een camping. Ook de afstand tot faciliteiten die voorzien in de dagelijkse behoeftes zoals de supermarkt en bakker zijn een pre (45%). Daarnaast zijn voldoende leefruimte (44%), rust en privacy (43%), activiteiten in de buurt (42%) en een camping aan het water (35%) ook belangrijk. Opvallend is dat er aan Wifi minder waarde wordt gehecht bij de keuze voor een camping (21%).


Internetverbinding belangrijk

Toch vindt 65% van de respondenten het belangrijk dat er een internetverbinding aanwezig is op de camping. De meeste respondenten nemen de tablet (55%), laptop (37%) en telefoon (89%) ook mee op vakantie. Toch zegt 63% zijn mobiele telefoon minder te gebruiken op vakantie.


Figuur 4: Belangrijkste voorzieningen op de camping


Lekker lezen en de omgeving verkennen

De meeste respondenten gaan het liefst de omgeving verkennen op vakantie (65%). Andere populaire activiteiten zijn een boek lezen (48%), zonnen (47%) en uit eten gaan. Vrouwen lezen liever een boek als ze op vakantie zijn (55%) dan mannen (39%). Mannen (45%) gaan weer liever uit eten dan vrouwen (32%).


Meer dan drie kwart ergert zich wel eens op de camping

77% van de respondenten ergert zich wel eens aan anderen campinggasten op vakantie. Vrouwen ergeren zich vaker aan anderen dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten hebben liever geen Nederlandse buren (58%) op vakantie. Al vindt 35% het geen probleem als de buren Nederlands zijn.


Vakantie wordt niet gedeeld via social media

Opvallend is dat veel van de respondenten (69%) hebben aangegeven hun vakantie activiteiten niet te delen via social media.


Kinderen zien genieten het mooiste vakantiemoment

Veel respondenten hebben mooie vakantiemomenten ingevuld, zoals samen een eerste reis maken of een reis naar een speciale plek. De meesten noemden het zien van genietende kinderen als mooiste vakantiemoment (16%). Bijna 2% heeft zijn partner ten huwelijk gevraagd op vakantie.


Foto’s bekijken voor vakantieherinneringen

De meeste mensen bekijken foto’s (75%) en praten over de vakantie (69%) om het vakantie gevoel thuis te behouden.


Vakantie krijgt gemiddeld een acht

De meeste mensen geven hun vakantie een 8 (45%). Meer dan 73% houdt nog een paar extra dagen vrij na terugkomst van vakantie.


Souvenirs en vriendschappen als aandenken

Souvenirs (52%) worden het meeste meegenomen als aandenken aan de vakantie. Ook nemen de respondenten eten (22%) en drinken (26%) mee. Maarliefst 37% houdt vriendschappen over aan de vakantie.


Nog meer weten over de Nederlander op kampeervakantie? Lees dan hier het complete onderzoek.

Link: http://www.vacanceselect.nl/campingonderzoek-2014/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, consumentengedrag

CELTH



||| Nieuws |||

11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...