Geplaatst op: 09-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min

ING Economisch Bureau komt met vakantieprognose

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min
Ook dit jaar gaan Nederlanders minder op vakantie dan in het voorgaande jaar. Het totaal aantal vakanties dat Nederlanders ondernemen zit hiermee voor het tweede achtereenvolgende jaar in de min. De achteruitgang is wel minder dan in 2013 toen nog 3,2% minder vakanties werden gemeten ten opzichte van het topjaar 2012. Dit jaar verwacht het ING Economisch Bureau een achteruitgang van 1% in aantallen vakanties.
  • Vakanties -1%
  • Onzekerheid remt consument
  • Aanbieders moeten rekening houden met beperkt budget bij consument
  • Actief (prijs)beleid en stimuleren directe boekingen is essentieel

Daarmee komt het totaal aantal vakanties van Nederlanders in 2014 met 35,2 miljoen weer op het niveau van 2007. Topjaar was 2012 met 36,7 miljoen vakanties van Nederlanders. In haar prognose voor de zomervakantie verwacht ook NBTC-NIPO Research een daling van het aantal vakanties. Zij voorzien een daling van het aantal buitenlandse vakanties (-2%) en een lichte toename van het aantal vakanties (+2%) in eigen land. Omdat meer mensen in de zomerperiode naar het buitenland op vakantie gaan resulteert dat volgens NBTC-NIPO Research in een totale daling van 0,5%.


Vakantiemarkt reageert vertraagd op economie

Volgens ING dienen de effecten van het economisch herstel zich relatief laat aan bij vakantie-aanbieders. Aan de andere kant heeft de consument als het gaat om vakanties ook vertraagd gereageerd op de economische crisis die zich al in 2008 aandiende. De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen.


2014 is een overgangsjaar

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).


Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. 


Figuur 1: Vakanties van Nederlanders, 2002-2014, x 1mln


Prijs bij consument belangrijke factor

Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht veel meer bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie zelf. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.


Grip op het boekinsgproces

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).


Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. "Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt”, aldus Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, nederlanders

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...