Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min

ING Economisch Bureau komt met vakantieprognose

Vakanties van Nederlanders voor tweede jaar op rij in de min
Ook dit jaar gaan Nederlanders minder op vakantie dan in het voorgaande jaar. Het totaal aantal vakanties dat Nederlanders ondernemen zit hiermee voor het tweede achtereenvolgende jaar in de min. De achteruitgang is wel minder dan in 2013 toen nog 3,2% minder vakanties werden gemeten ten opzichte van het topjaar 2012. Dit jaar verwacht het ING Economisch Bureau een achteruitgang van 1% in aantallen vakanties.
  • Vakanties -1%
  • Onzekerheid remt consument
  • Aanbieders moeten rekening houden met beperkt budget bij consument
  • Actief (prijs)beleid en stimuleren directe boekingen is essentieel

Daarmee komt het totaal aantal vakanties van Nederlanders in 2014 met 35,2 miljoen weer op het niveau van 2007. Topjaar was 2012 met 36,7 miljoen vakanties van Nederlanders. In haar prognose voor de zomervakantie verwacht ook NBTC-NIPO Research een daling van het aantal vakanties. Zij voorzien een daling van het aantal buitenlandse vakanties (-2%) en een lichte toename van het aantal vakanties (+2%) in eigen land. Omdat meer mensen in de zomerperiode naar het buitenland op vakantie gaan resulteert dat volgens NBTC-NIPO Research in een totale daling van 0,5%.


Vakantiemarkt reageert vertraagd op economie

Volgens ING dienen de effecten van het economisch herstel zich relatief laat aan bij vakantie-aanbieders. Aan de andere kant heeft de consument als het gaat om vakanties ook vertraagd gereageerd op de economische crisis die zich al in 2008 aandiende. De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen.


2014 is een overgangsjaar

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).


Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. 


Figuur 1: Vakanties van Nederlanders, 2002-2014, x 1mln


Prijs bij consument belangrijke factor

Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met consumenten voor wie prijs een belangrijke factor is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht veel meer bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt de zomervakantie zelf. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.


Grip op het boekinsgproces

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).


Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. "Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt”, aldus Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, nederlanders

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...