Geplaatst op: 21-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen

900.000 buitenlandse bezoekers tijdens Pasen
Het paasweekend van 2014 zorgde voor een zeer goede start van het toeristisch seizoen in Nederland. Volgens NBTC Holland Marketing brachten dit jaar zo’n 900.000 buitenlandse toeristen de paasdagen in Nederland door. Daarnaast genoten zo’n 350.000 Nederlanders van een korte paasvakantie in eigen land. Bovendien ondernamen Nederlanders zo’n 25 miljoen uitjes in eigen land. Alle bezoekers samen besteedden dit jaar bijna 700 miljoen euro tijdens Pasen in ons land.
  • 900.000 buitenlandse toeristen
  • 350.000 binnenlandse vakanties
  • 25 miljoen uitstapjes
  • 700 miljoen aan bestedingen
Veel bezoek uit buurlanden
Nederland is populair bij de buurlanden en de trend van groeiend bezoek uit Duitsland en België zet door. Van de 900.000 buitenlandse toeristen kwam het overgrote deel uit Duitsland (ruim 575.000) en zo’n 225.000 Belgen bezochten ons land tijdens Pasen. Daarnaast waren er ook veel bezoekers uit Frankrijk en Groot-Brittannië. Belangrijkste trekkers voor de buitenlandse bezoekers waren ook dit jaar de Bollenstreek, de kust en de grote steden. De accommodaties aan de kust waren dit jaar populair en door het hele land waren de bungalows, vakantiehuisjes en hotels goed bezet. Ook de campings waren redelijk goed bezet.

Vakantie in eigen land
In totaal gingen circa 600.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pasen. Zo’n 350.000 Nederlanders vierden paasvakantie in eigen land. Traditiegetrouw worden er ook veel uitstapjes ondernomen tijdens Pasen. Ook dit jaar trokken Nederlanders er vol op uit en werden er zo’n 25 miljoen uitjes ondernomen. Fietsen en wandelen zijn daarbij favoriet. Ook was het druk op en rond het strand en er werden veel bezoeken gebracht aan attractieparken, musea, evenementen, meubelboulevards en tuincentra.

Bestedingen Paastoerisme
De toeristische sector is van groot belang voor de Nederlandse economie: tijdens Pasen besteedden Nederlanders tijdens hun vakantie en uitstapjes in eigen land ruim 500 miljoen euro. De buitenlandse dag- en verblijfsgasten gaven zo’n 180 miljoen euro uit tijdens hun verblijf in Nederland. In totaal werd er tijdens de paasdagen bijna 700 miljoen euro uitgegeven in Nederland aan vervoer, verblijf en vermaak. Dat was 200 miljoen euro meer dan in 2013 toen het erg koud was maar nog steeds 100 miljoen euro meer dan in 2012 toen paastoeristen 600 miljoen euro uitgaven.

Keukenhof
Keukenhof heeft in het paasweekend ruim 100.000 bezoekers ontvangen. 2014 is één van de beste paasdagen uit de geschiedenis van Keukenhof. "De combinatie van het mooie weer, het park in volle bloei en het thema "Holland” heeft er voor gezorgd dat we zeer tevreden zijn over het groot aantal gasten”, aldus directeur Bart Siemerink. Keukenhof had gezorgd voor extra activiteiten. Er was veel belangstelling van Nederlandse gezinnen, Duitse en Amerikaanse gasten en opvallend veel Aziaten waaronder Chinezen.
Trefwoorden: paasdagen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

03/05/24
Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht
Uit onderzoek naar campergedrag door Campercontact, een platform voor camperaars, blijkt dat Nederlandse camperaars het meest kiezen voor de schoonheid en diversiteit van eigen land.
03/05/24
Exclusief voor leden
Minder natuur- en bos in Nederland
Slecht nieuws vandaag van het CBS voor de recreatie. Tussen 2013 en 2022 is de is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5% afgenomen. en slechte zaak in een tijd dat de behoefte aan recreatieruimte, vanuit veranderd gedrag, gezondheidsaspecten en bevolkingsgroei, hard nodig is.
03/05/24
Nederlandse bezoekster 100.000ste passagier op ‘Voltron Nevera powered by Rimac’
Minder dan een week na de opening telde de 14de achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië van Europa-Park op 2 mei al zijn 100.000e passagier.
03/05/24
Exclusief voor leden
Prima eerste kwartaal voor Booking Holidays
Booking Holidays heeft een prima eerste kwartaal achter de rug. Zowel vraag als aanbod groeiden, alsmede omzet en winst. De focus ligt de komende periode op de zogenaamde Connected Trip.
03/05/24
Elektrische Fietsboot in de vaart genomen
Langs het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies vaart sinds kort een nieuwe Fietsboot over de Vecht. De boot is duurzaam, elektrisch en stil.
03/05/24
Experience Center voor Giethoorn om drukte te spreiden
Giethoorn krijgt een nieuw Experience Center Oude Ambachten om de drukte van toeristen in het dorp beter te spreiden. De provincie Overijssel en de gemeente Steenwijkerland stellen daarvoor 200.000 euro beschikbaar.
02/05/24
Eerste eigen Airbus Transavia
Transavia verwelkomt vierde schonere en stillere Airbus A321neo, eerste in bezit van luchtvaartmaatschappij zelf
02/05/24
Nieuw wijnevenement tussen de dieren voor goede doel in ZooParc Overloon
Wijnliefhebbers kunnen op 6 juli een speciale wijnproeverij beleven met uitzicht op de dieren. De opbrengst gaat naar Stichting Wildlife.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...