Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Marc Gerlings

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint
Lampegat (Eindhoven) blijkt de meeste bezoekers te trekken. Waereldstad (Geleen) viert carnaval onder elkaar. Kielegat en Oeteldonk zijn de populairste carnavalssteden voor vierders 'van boven de Moerdijk'.

De aantrekkingskracht is objectief gemeten en niet geschat door de lokale autoriteiten. Dit maakt een goede vergelijking van de steden mogelijk. De onderzoekers gebruikten de View.DAT-technologie die - volledig anoniem - inzicht geeft in bezoekersstromen op basis van mobiele telefoons. De onderzoekers analyseerden 16 grote carnavalssteden, 10 in Noord-Brabant, 5 in Limburg en Boeskoolstad (Oldenzaal) in Overijssel.

De top-5 qua drukte van incidentele bezoekers aan het carnaval:
1. Lampegat (Eindhoven)
2. Oeteldonk ('s Hertogenbosch)
3. Kielegat (Breda)
4. Mestreech (Maastricht)
5. Kruikenstad (Tilburg)

Bart Heijnen, adviseur mobiliteit bij bureau Goudappel Coffeng en fervent carnavalsvierder in Kielegat (Breda): "Ik ben trots op mijn stad, maar er wordt ook nog wel eens geklaagd over het grote aantal niet-Brabanders die komend van 'boven de rivieren' bij ons carnaval vieren. Mijn collega's van DAT.Mobility bleken in staat dat onderbuikgevoel objectief in beeld te brengen. Dat inspireerde ons de analyse-resultaten breder te delen."

Incidentele bezoekers
Peter van der Mede, expert Big Data bij DAT.Mobility: "We kijken voor dit onderzoek naar de incidentele bezoekers tijdens de carnavaldagen. Dat zijn mensen die minder dan 3 keer per maand in een bepaalde stad komen. Inderdaad blijkt 75% van de personen die speciaal voor de carnavalsdagen naar Breda komen, uit het 'Noorden' te komen, met meer dan de helft uit Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht en Den Haag."

Ook Oeteldonk ('s Hertogenbosch) en Krabbegat (Bergen op Zoom) blijken magneten te zijn voor carnavalsvierders 'van boven de rivieren. Aan de andere kant van de ranglijst staan de Limburgse steden. Daar viert men toch vooral Carnaval onder elkaar, met als koploper Waereldstad (Geleen) met een magere 4% 'Hollandse' bezoekers.

Winnaar onder de optochten?
Nadere analyse levert meer interessante inzichten. De verschuiving in bezoekers aan het kleine Boemeldonck (Prinsenbeek) bijvoorbeeld springt er uit op zondag als hun uitbundige carnavalstocht wordt gehouden. Het is er zeven tot acht keer drukker dan op een gewone zondag. Van der Mede: "Vergelijk je dat met Lampegat (Eindhoven) waar de optocht op zaterdag plaatsvindt, dan zie je dat Lampegat weliswaar de grootste aantrekkingskracht heeft in absolute zin, maar niet erg veel meer in vergelijking met een gewone zaterdag. Wat mij betreft is Boemeldonck de winnaar."
Trefwoorden: Carnaval, bezoekersaantal, big data

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...