Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji kan na de Spelen een toeristische trekpleister worden

Sotsji wordt, als het aan de investeerders ligt, de nieuwe toeristische trekpleister in zowel de zomer als de winter. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL.


Groot toeristisch aanbod

Met meer dan 30 nieuwe hotels en ruim 9.000 hotelkamers heeft Sotsji zich de afgelopen twee jaar gestort op het realiseren van een nieuwe toeristische infrastructuur. Na het doven van de Olympische vlam resteert een gloednieuw resort dat zich zal richten op alle segmenten van wintersport tot zonvakanties en van de lokale Russische toerist tot de internationale congresganger. Twee jaar geleden was er nog slechts één internationale hotelketen in Sotsji. De afgelopen 24 maanden, en met name de afgelopen 4 weken, zijn hier 30 hotels bijgekomen met in totaal 9.000 hotelkamers. Ter vergelijking: in 2006 besloot de gemeente Amsterdam eveneens 9.000 nieuwe hotelkamers te realiseren, maar dit doel zal naar verwachting pas eind 2015 worden bereikt.


Sotsji verwacht 1,1 miljoen bezoekers

Sotsji verwacht tijdens de Winterspelen 1,1 miljoen bezoekers aan de sportevenementen, naast 13.000 journalisten, 25.000 vrijwilligers en 6.000 atleten en begeleiders uit 88 landen. Om al deze gasten onder te brengen zijn de afgelopen jaren in recordtempo hotels gerealiseerd.


Veel ketens actief

In het onderzoek van Horwath HTL wordt ingegaan op de indrukwekkende ontwikkeling van de hotelmarkt van Sotsji in de afgelopen vijf jaar, en op de mogelijkheden voor de lange termijn. Het rapport geeft een analyse van de 9.000 nieuw geopende hotelkamers, waarvan de meeste zijn aangesloten bij een internationale hotelketen door middel van huur-, franchise- of managementcontracten. Ketens die hotels hebben geopend in Sotsji zijn onder meer de Russische Azimut Hotels en Heliopark, maar ook Amerikaanse en Europese ketens als Marriott, Hyatt, Swissotel en Accor. Ook de van oorsprong Nederlandse hotelketen Golden Tulip heeft nu 3 hotels in de Russische stad, met in totaal ruim 600 hotelkamers.


De USP’s van Sotsji

Dit aantal nieuwe hotelkamers is enorm, maar er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom dit de basis kan worden voor een sterke toeristische industrie.

  • Sotsji is een unieke bestemming met twee hoogseizoenen: zomer en winter. Veel resorts claimen zowel strand- als skifaciliteiten te bieden, maar in Sotsji liggen de bergen slechts 45 minuten van het stadscentrum, en dankzij de nieuwe treinverbinding is de bereikbaarheid geen probleem meer.
  • Sotsji heeft 280 miljoen potentiële gasten in Rusland en de GOS-landen, waar de inwoners vrijwel alleen Russisch spreken. In het buitenland zorgen taal en culturele verschillen vaak voor problemen, maar in Sotsji speelt dit niet.
  • De capaciteit van het lokale, private vliegveld is nu verdubbeld, waardoor ook toeristen vanuit Europa en de hele wereld sneller en makkelijker naar Sotsji kunnen..

Marius Gomola, directeur van Horwath HTL Rusland, zegt: "Het rapport laat zien dat er geweldige kansen liggen, maar ook risico’s. Sotsji heeft alle ingrediënten voor succes. Dankzij de Olympische Spelen en Formule 1 zal het snel een zeer bekende bestemming en merknaam worden, met twee hoogseizoenen. Wat momenteel nog ontbreekt is echter een omvattende en afgestemde strategie voor het vullen van de hotelkamers na de Spelen. Uiteindelijk is een organisatie voor destinatiemarketing nodig, die Sotsji kan verkopen en promoten bij de reisagenten en touroperators die de gasten kunnen leveren. Als ze dat kunnen realiseren, en de regering zich ook na de Spelen blijft inspannen voor het resort, zal Sotsji zijn plaats kunnen veroveren op de toeristische markt.”


Over het rapport

Het rapport, geschreven door Managing Director Rusland Marius Gomola, heeft de titel "Toerisme in Sotsji de favoriet voor gouden medaille in de Russische Olypmische Spelen van 2014” en maakt deel uit van een serie marktrapporten geschreven door Horwath HTL, ’s werelds grootste adviesbureau in de hotellerie en gastvrijheidsbranche. Het volledige rapport is te downloaden op www.HorwathHTL.nl.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: hotels, toerisme, rusland, sochi

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...