Geplaatst op: 31-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland

In 2025 bijna 16 miljoen buitenlandse toeristen in Nederland
Jos Vranken (NBTC) biedt minister Kamp van Economische Zaken het toekomstperspectief 'Destinatie Holland 2025' aan

In 2025 bezoeken naar verwachting bijna 16 miljoen buitenlandse verblijfstoeristen Nederland. Dat is een groei van zo’n 30% ten opzichte van de 12,2 miljoen toeristen die in 2012 ons land aandeden. Dit komt neer op een gemiddelde groei van zo’n 2% per jaar. Dit blijkt uit het toekomstperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ dat op 31 oktober door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het World Forum in Den Haag.


Aantal buitenlandse toeristen in Nederland groeit
Het aantal buitenlandse toeristen aan Nederland is, op een aantal dips na, de afgelopen decennia gegroeid. Voor de komende jaren verwacht NBTC verdere groei; tot 2018 een gemiddelde groei van 2,4% per jaar, daarna vlakt de groei af naar gemiddeld 1,6% per jaar tot 2025.


Groei vanuit BRIC-landen, babyboomers en social travelling
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De verwachte groei kan voor een belangrijk deel worden verklaard door de relatief hoge groei vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen). Deze landen kenmerken zich door aanhoudende economische groei, waardoor internationaal reizen voor een steeds grotere groep inwoners mogelijk wordt. Voor de meer ontwikkelde reismarkten (Europa) geldt dat de komende jaren de welvarende babyboomers een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van het internationaal toerisme. Een groeiende groep actieve senioren die tijd en geld hebben om te reizen zal ons land bezoeken. Daarnaast biedt de verdere groei en ontwikkeling van social travelling kansen. Ook dit is een groeiende groep individuele reizigers die eerder geneigd is om van gebaande paden af te gaan en daarmee op internationaal onontdekte plekken van ons land terecht komt.”


China nieuwkomer top-5 herkomstlanden bezoekers
Het geschetste perspectief zorgt voor een aantal verschuivingen in de top vijf van landen waar de meeste bezoekers vandaan komen. Duitsland blijft met ruim 3,5 miljoen bezoekers in 2025 op nummer één staan. België en het Verenigd Koninkrijk wisselen van plek: België stijgt naar de tweede plaats met ruim 2,2 miljoen bezoekers. Het Verenigd Koninkrijk komt met 2 miljoen bezoekers op de derde plek. De Verenigde Staten blijven op de vierde plek met ruim 1,3 miljoen bezoekers. China is de grootste stijger van plaats negen naar vijf. De top-10 van de grootste herkomstlanden is als bijlage toegevoegd.


Inkomend toerisme levert belangrijke bijdrage aan gewenste banengroei Nederland
"We verwachten ruim 800.000 Chinezen in 2025, een verviervoudiging van het huidige aantal. Mede gezien het grotere aandeel bezoekers van buiten Europa, stijgen de bestedingen zelfs harder dan de bezoekersaantallen. Intercontinentale bezoekers besteden over het algemeen meer dan gemiddeld tijdens hun bezoek in Nederland. De totale bestedingen stijgen naar zo’n € 12,4 miljard in 2025 ten opzichte van € 7,3 miljard in 2012. Als gevolg daarvan zal ook de werkgelegenheid groeien. In 2012 zorgde het inkomend toerisme voor zo’n 60.000 banen, in 2025 zijn dat er in potentie 80.000. Het inkomend toerisme levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de gewenste banengroei in Nederland,” meldt Vranken.


Samenwerking essentieel voor verzilveren kansen
Ondanks het geschetste perspectief van 16 miljoen buitenlandse bezoekers in 2025 benadrukt NBTC dat de realisatie daarvan sterk afhankelijk is van een aantal voorwaarden. 

Vranken: "Het is mooi om te zien dat de groei die de sector tot nu toe heeft weten te realiseren, ook de komende jaren mogelijk geacht wordt. Echter, deze groei is niet vanzelfsprekend. De concurrentie is groot en groeiende en doet het op een aantal terreinen zelfs beter. Zo liggen er de nodige uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid, bereikbaarheid, beleving, bekendheid en betaalbaarheid van de bestemming ‘Holland’. Toerisme is een aaneenschakeling van belevingen en ervaringen. Het is essentieel dat betrokken partijen samenwerken want alleen dan kunnen we de kansen daadwerkelijk verzilveren.”


Toekomstperspectief vormt basis toekomstige markbewerking
NBTC gebruikt het toekomstsperspectief ‘Destinatie Holland 2025’ als basis voor de toekomstige internationale marktbewerking en zal daarbij de verbinding maken met en tussen andere belangrijke spelers. Een van de toekomstige speerpunten is de spreiding van bezoekers in tijd en ruimte. Vranken: "Bij de geschetste groei neemt de noodzaak toe om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten en bottlenecks te voorkomen. Bijvoorbeeld door gasten te verleiden (ook) op andere momenten naar Nederland te reizen en/of andere plekken te bezoeken.”

Link: http://magazine2025.nbtc.nl/nl/magazine/5982/736026/cover.html
Trefwoorden: onderzoek, toekomst, perspectief, groei, toerisme, nbtc, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...