Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-04-2014
Auteur: Hans Dominicus

Kiezen voor Europa?

Kiezen voor Europa?

Open grenzen. Het onheil dat op ons af kan komen, wordt breed uitgemeten. Bederf van de arbeidsmarkt, onze eigen economie, nieuwe criminaliteit en ga zo maar door. ‘Europa’ is slecht voor ons. Veel minder lees je over wat we aan Europa hebben. En op wereldniveau ontwikkelt ons werelddeel zich toeristisch niet goed. De marktgroei in internationaal reisverkeer in Europa blijft achter op de wereldgroei meldt Eduardo Santander van de European Travel Commission. Europese aanbesteding is lastig. Kijk maar naar de discussies rond het OV. Maar Nederland profiteert wel. We zijn tegen inmenging in ons land, maar zijn zeer actief in het buitenland. Dankzij de Europese mogelijkheden. Europa is goed?


We hebben een wereldeconomie. Iets wat we in de reiswereld altijd omarmd hebben. ‘Europa’ jaagt onze concurrentiekracht aan. Daar profiteren we in Nederland ook van en we kunnen nog meer profiteren van de Europese aanjaagfunctie als we meer rekening houden met wat ‘Europa’ zelf (politiek) wil bereiken.


Mijn ervaring is dat ‘Europa’ goed luistert. Neem het traject voorafgaand aan het gelanceerde European Tourism Quality Recommendation. De industrie werd uitgebreid geraadpleegd, suggesties werden meegenomen, maar sneuvelen soms in de interne (politieke) afstemming. Complex. Soms abusievelijk benoemd als bureaucratie. Er wordt echter wel degelijk geluisterd naar de markt en er wordt gereageerd op hun wensen. Maar samenwerken gaat alleen als iedereen er een stukje voordeel bij heeft. Iedereen heeft een eigen ‘agenda’, eigen doelstellingen; zo ook in ‘Europa’. Die heeft ook eigen doelstellingen, vastgelegd in ambities en politieke afspraken. De complexiteit van de vele stakeholders rond een toeristisch bestemming maakt dat samenwerken essentieel is en ervoor te zorgen we succes kunnen behalen. Niet eenvoudig, maar wel de sleutel tot succes.

Natuurlijk heeft het ‘opengooien’ van de grenzen ook nadelen, zoals soms marktverstoring op meso- en microniveau. Maar per saldo krijgen we er in toerisme meer (potentiële) bezoekers bij. De intra-europese markt groeit in volume en is goed voor meer dan 80% van het internationale bezoek in ons werelddeel. Na de Tsjechen en Oost-Duitsers in de 90-er jaren, zien we nu de voormalige USSR inwoners als nieuwe toeristen in ons land.


De wereldmarkt groeit nog harder, en we moeten onze krachten bundelen om ook ons marktaandeel daarin weer te laten groeien. Geen toeristische missies van 50 verschillende landen en steden naar China in dezelfde maand, maar hier anders te werk gaan. Uiteindelijk zijn we intercontinentaal één bestemming. Zoals China en de VS één bestemming voor ons vormen. De European Travel Commission vaart een nieuwe, opvallende marketingkoers om Europa internationaal op de kaart te zetten. Gericht op meer bezoekers, goed voor de Europese (en onze) reisverkeersbalans. Goed voor het internationale imago en dus ook goed voor onze economie. En uiteindelijk vertaalt die zich weer in werkgelegenheid en bestedingen van de Nederlanders lokaal. Onze binnenlandse bestedingen zijn afhankelijk van het internationale succes van Europa.


Voor mij is de cirkel is rond. Europa moet.


Hans Dominicus, directeur CELTH.
Trefwoorden: Europa, toerisme, Hans Dominicus, CELTH

||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.