Geplaatst op: 22-04-2014
Auteur: Martijn Rol

Attractieparken graven eigen graf

Attractieparken graven eigen graf
In de markt van aanbieders van dagrecreatie nemen de pretparken een bijzondere positie in. Want elk park is uniek en kent feitelijk geen vergelijkbare concurrent in het land. Elk park heeft zijn eigen verhaal, verpakt voor fans in bijzondere attracties, diverse vormen van entertainment en unieke verblijfsaccommodaties. Een dagje weg is daarom ongekend populair in Nederland; even weg uit de sleur van alledag en het ervaren van een bijzonder moment samen met vrienden en familie.

Torenhoge kortingen door concurrentie
Maar in de afgelopen jaren is de markt danig op zijn kop gezet. Niet alleen hebben alle parken fors uitgebreid, ook vanuit andere branches is er de nodige concurrentie bijgekomen. In een kleine tien jaar is de markt sterk verzadigd. Tegelijkertijd is de consument een stuk kritischer geworden ten aanzien van zijn uitgaven. Men kijkt eerst naar de prijs van een dagje weg en maakt steeds vaker de keuze voor het lokale speelparadijs of de kartbaan om de hoek. De parken reageren hierop door te stunten met kortingsacties en realiseren momenteel maximaal zestig tot tachtig procent van de beoogde entreeprijs. Mijns inziens graven de parken met alle kortingsacties hun eigen graf, want de extra bezoekersaantallen leiden zo nauwelijks tot extra rendement.

Dynamic pricing
Wat de parken vergeten is dat de consument nog steeds bereid is om te betalen voor een uniek en onderscheidend product. Een dagje uit met kinderen, familie of vrienden is zo’n uniek moment! Investeer als park in uniciteit en kwaliteit en laat de klant zélf de prijs bepalen. ‘Dynamic pricing’, in de vakantiemarkt al jaren gebruikelijk, is het antwoord op de vele kortingsacties. Consumenten die op zoek zijn naar een koopje komen dan op de rustige dagen, en op de piekmomenten vangt u de prijs die u ook hoort te krijgen.

Meer weten?
Bel of mail dan met Martijn Rol:m. 06-10576281 of m.w.m.rol@rn.rabobank.nl of bekijk de BrancheBarometer Dagrecreatie.
Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.