Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Wie kopen de meeste souvenirs?

Wie kopen de meeste souvenirs?
Even een klein testje. Klaar voor de start? Af.

Wie kopen de meeste souvenirs? Ouderen of jongeren?

Ik wed dat u ouderen heeft geantwoord. Maar helaas het zijn jongeren. Van de 65-plussers koopt de helft een souvenir op vakantie, onder de jongeren is dit ruim 78%. Oeps, pijnlijke en onverwachte conclusie.

Uit onderzoek onder 417 bezoekers van de website Reisgraag.nl blijkt dat souvenirs vaker worden gekocht door jongeren dan door ouderen. Ik weet het. Het is een kleine steekproef en dan is de populatie nog beperkt tot de bezoekers van een bepaalde website maar toch wel een verrassend resultaat. Maar toen ik er even over nadacht ook weer niet. Jongeren moeten de wereld nog ontdekken en willen graag een aandenken aan de eerste vakanties mee naar huis nemen. Ouderen hebben het vaak allemaal al gezien en weten uit ervaring dat de meeste souvenirs in de la met rommel belanden om vervolgens jaren later door de plaatselijke huisvuilbrigade te worden afgevoerd. Gewoon een kwestie van ervaring tegenover jeugdige onbezonnenheid.

Ik zal u de belangrijkste resultaten van dit onderzoekje niet onthouden. Hier komen ze:

Door 78,4% van de jongeren onder de 16 jaar wordt een souvenir gekocht op vakantie. Dat souvenirs populairder zijn onder de jongere generatie dan bij de 65-plussers, blijkt tevens uit het feit dat 86,3% van de mensen tussen de 16 en 30 jaar een souvenir mee naar huis neemt. Vanaf deze leeftijd gaan de percentages weer omlaag.

Jongeren kopen vaker souvenirs waar ze achteraf niks aan blijken te hebben. Van de jongeren onder de 16 jaar koopt 41,4% wel eens zo'n nutteloze souvenir, onder de 65-plussers is dit maar 9,5%. Als ouderen een souvenir kopen, geven ze er wel meer geld aan uit. Er wordt namelijk door ruim een derde van de 65-plussers meer dan 40 euro uitgegeven aan souvenirs. Onder de respondenten jonger dan 16 jaar geeft maar 10% zoveel geld uit aan een souvenir. De helft van de jongeren geeft tussen de 0 en 10 euro uit aan een souvenir. Onder ouderen is dit percentage 14,3%.

Ouderen geven hun geld hierbij het liefst uit aan kleding (47,6%), juwelen, sieraden en horloges (33,3%) en (ansicht)kaarten (33,3%). Jongeren besteden hun geld het liefst aan de bijouterieën (51,7%), maar ook beeldjes zijn zeer populair (48,3%).

Van de respondenten krijgt 61,4% weleens een souvenirtje als familie of vrienden op vakantie zijn geweest. Op latere leeftijd krijgt men echter steeds minder vaak souvenirs. Bij de mensen tussen de 16 en 30 jaar krijgt 82,1% nog een souvenir van familie of vrienden. Onder ouderen is dit percentage slechts 38,1%.

En wat hebben we nu geleerd? Dat we vooral jongeren en jong volwassenen moeten aanspreken als we nutteloze souvenirs willen verkopen. Dat ouderen wel in de markt zijn voor een souvenir maar dan moet het een nuttig gebruiksvoorwerp zijn. En dat we vervolgonderzoek moeten doen naar de vraag waarom ouderen geen souvenirs meer krijgen. Want waarom nemen we voor de thuisblijvers geen souvenirs meer mee? Deze vraag laat me niet meer los. Ik kan me voorstellen dat ouderen het juist wel leuk vinden een souvenir van de kinderen te krijgen. Kunnen ze toch nog een beetje meegenieten. Of hebben de gevers het opgegeven nadat tientallen eerder meegebrachte souvenirs de volgende vakantie niet meer hebben gehaald? Of zijn de kinderen bang dat de ouders de volgende keer meewillen? Ik ben benieuwd naar het volgende onderzoek van reisgraag.nl.  
Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/24
Exclusief voor leden
Airbnb en Fraudehelpdesk actie tegen vakantiefraude
Het vakantiegeld zit deze maand bij de salarissen. Fraudehelpdesk en Airbnb willen in een gezamenlijke actie daarom nu het bewustzijn vergroten voor scams of phishing door nepaanbieders van vakanties en accommodaties. Vakantiefraude is toegenomen afgelopen jaar.
24/05/24
Exclusief voor leden
Intensieve recreatie een van de problemen voor natuur Kennemerland-Zuid
De Ecologische Autoriteit heeft advies uitgebracht over de natuurdoelanalyse die de provincie Noord-Holland heeft opgesteld voor het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid. De stikstofbelasting in dit gebied in Noord- en Zuid-Holland is te hoog. Ook het gebrek aan zandverstuivingen, intensieve recreatie en sterk verminderde konijnenbegrazing zijn een risico.
24/05/24
De Digitale Spellenbox maakt vakanties nog leuker
Om families en vrienden weer samen te brengen door een gezamenlijke speelervaring te bieden is de Digitale Spellenbox ontwikkeld en vorig jaar bij een aantal Landal GreenParks geïntroduceerd.
24/05/24
Van Gogh Village Museum wint publieksprijs beste gebouw van Nederland
Architectenbureau Diederendirrix heeft de publieksprijs gewonnen voor Beste gebouw van Nederland met het Van Gogh Village Museum.
23/05/24
Eén merk voor Roompot en Landal GreenParks
Roompot en Landal GreenParks gaan verder onder één naam: Landal. De naam Roompot verdwijnt op termijn van de markt. Het hoofdkantoor komt in Amsterdam. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.
23/05/24
Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest
Zes bedrijven hebben in een Fastservice Manifest concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten.
23/05/24
88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
Uit grootschalig onderzoek van Multiscope blijkt bijna negen op de toen klanten van plan om in de komende drie jaar opnieuw via hetzelfde vakantieplatform te boeken.
23/05/24
Vernieuwingen beursvloer Recreatie Vakbeurs 2024
Recreatie Vakbeurs onthult een aantal vernieuwingen voor de komende editie op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg. De horecastandhouders krijgen een betere plek en er komt een 'Recreatie Dorp'.