Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Wie kopen de meeste souvenirs?

Wie kopen de meeste souvenirs?
Even een klein testje. Klaar voor de start? Af.

Wie kopen de meeste souvenirs? Ouderen of jongeren?

Ik wed dat u ouderen heeft geantwoord. Maar helaas het zijn jongeren. Van de 65-plussers koopt de helft een souvenir op vakantie, onder de jongeren is dit ruim 78%. Oeps, pijnlijke en onverwachte conclusie.

Uit onderzoek onder 417 bezoekers van de website Reisgraag.nl blijkt dat souvenirs vaker worden gekocht door jongeren dan door ouderen. Ik weet het. Het is een kleine steekproef en dan is de populatie nog beperkt tot de bezoekers van een bepaalde website maar toch wel een verrassend resultaat. Maar toen ik er even over nadacht ook weer niet. Jongeren moeten de wereld nog ontdekken en willen graag een aandenken aan de eerste vakanties mee naar huis nemen. Ouderen hebben het vaak allemaal al gezien en weten uit ervaring dat de meeste souvenirs in de la met rommel belanden om vervolgens jaren later door de plaatselijke huisvuilbrigade te worden afgevoerd. Gewoon een kwestie van ervaring tegenover jeugdige onbezonnenheid.

Ik zal u de belangrijkste resultaten van dit onderzoekje niet onthouden. Hier komen ze:

Door 78,4% van de jongeren onder de 16 jaar wordt een souvenir gekocht op vakantie. Dat souvenirs populairder zijn onder de jongere generatie dan bij de 65-plussers, blijkt tevens uit het feit dat 86,3% van de mensen tussen de 16 en 30 jaar een souvenir mee naar huis neemt. Vanaf deze leeftijd gaan de percentages weer omlaag.

Jongeren kopen vaker souvenirs waar ze achteraf niks aan blijken te hebben. Van de jongeren onder de 16 jaar koopt 41,4% wel eens zo'n nutteloze souvenir, onder de 65-plussers is dit maar 9,5%. Als ouderen een souvenir kopen, geven ze er wel meer geld aan uit. Er wordt namelijk door ruim een derde van de 65-plussers meer dan 40 euro uitgegeven aan souvenirs. Onder de respondenten jonger dan 16 jaar geeft maar 10% zoveel geld uit aan een souvenir. De helft van de jongeren geeft tussen de 0 en 10 euro uit aan een souvenir. Onder ouderen is dit percentage 14,3%.

Ouderen geven hun geld hierbij het liefst uit aan kleding (47,6%), juwelen, sieraden en horloges (33,3%) en (ansicht)kaarten (33,3%). Jongeren besteden hun geld het liefst aan de bijouterieën (51,7%), maar ook beeldjes zijn zeer populair (48,3%).

Van de respondenten krijgt 61,4% weleens een souvenirtje als familie of vrienden op vakantie zijn geweest. Op latere leeftijd krijgt men echter steeds minder vaak souvenirs. Bij de mensen tussen de 16 en 30 jaar krijgt 82,1% nog een souvenir van familie of vrienden. Onder ouderen is dit percentage slechts 38,1%.

En wat hebben we nu geleerd? Dat we vooral jongeren en jong volwassenen moeten aanspreken als we nutteloze souvenirs willen verkopen. Dat ouderen wel in de markt zijn voor een souvenir maar dan moet het een nuttig gebruiksvoorwerp zijn. En dat we vervolgonderzoek moeten doen naar de vraag waarom ouderen geen souvenirs meer krijgen. Want waarom nemen we voor de thuisblijvers geen souvenirs meer mee? Deze vraag laat me niet meer los. Ik kan me voorstellen dat ouderen het juist wel leuk vinden een souvenir van de kinderen te krijgen. Kunnen ze toch nog een beetje meegenieten. Of hebben de gevers het opgegeven nadat tientallen eerder meegebrachte souvenirs de volgende vakantie niet meer hebben gehaald? Of zijn de kinderen bang dat de ouders de volgende keer meewillen? Ik ben benieuwd naar het volgende onderzoek van reisgraag.nl.  
Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.