Geplaatst op: 28-04-2014
Auteur: Hans Dominicus

Kiezen voor Europa?

Kiezen voor Europa?

Open grenzen. Het onheil dat op ons af kan komen, wordt breed uitgemeten. Bederf van de arbeidsmarkt, onze eigen economie, nieuwe criminaliteit en ga zo maar door. ‘Europa’ is slecht voor ons. Veel minder lees je over wat we aan Europa hebben. En op wereldniveau ontwikkelt ons werelddeel zich toeristisch niet goed. De marktgroei in internationaal reisverkeer in Europa blijft achter op de wereldgroei meldt Eduardo Santander van de European Travel Commission. Europese aanbesteding is lastig. Kijk maar naar de discussies rond het OV. Maar Nederland profiteert wel. We zijn tegen inmenging in ons land, maar zijn zeer actief in het buitenland. Dankzij de Europese mogelijkheden. Europa is goed?


We hebben een wereldeconomie. Iets wat we in de reiswereld altijd omarmd hebben. ‘Europa’ jaagt onze concurrentiekracht aan. Daar profiteren we in Nederland ook van en we kunnen nog meer profiteren van de Europese aanjaagfunctie als we meer rekening houden met wat ‘Europa’ zelf (politiek) wil bereiken.


Mijn ervaring is dat ‘Europa’ goed luistert. Neem het traject voorafgaand aan het gelanceerde European Tourism Quality Recommendation. De industrie werd uitgebreid geraadpleegd, suggesties werden meegenomen, maar sneuvelen soms in de interne (politieke) afstemming. Complex. Soms abusievelijk benoemd als bureaucratie. Er wordt echter wel degelijk geluisterd naar de markt en er wordt gereageerd op hun wensen. Maar samenwerken gaat alleen als iedereen er een stukje voordeel bij heeft. Iedereen heeft een eigen ‘agenda’, eigen doelstellingen; zo ook in ‘Europa’. Die heeft ook eigen doelstellingen, vastgelegd in ambities en politieke afspraken. De complexiteit van de vele stakeholders rond een toeristisch bestemming maakt dat samenwerken essentieel is en ervoor te zorgen we succes kunnen behalen. Niet eenvoudig, maar wel de sleutel tot succes.

Natuurlijk heeft het ‘opengooien’ van de grenzen ook nadelen, zoals soms marktverstoring op meso- en microniveau. Maar per saldo krijgen we er in toerisme meer (potentiële) bezoekers bij. De intra-europese markt groeit in volume en is goed voor meer dan 80% van het internationale bezoek in ons werelddeel. Na de Tsjechen en Oost-Duitsers in de 90-er jaren, zien we nu de voormalige USSR inwoners als nieuwe toeristen in ons land.


De wereldmarkt groeit nog harder, en we moeten onze krachten bundelen om ook ons marktaandeel daarin weer te laten groeien. Geen toeristische missies van 50 verschillende landen en steden naar China in dezelfde maand, maar hier anders te werk gaan. Uiteindelijk zijn we intercontinentaal één bestemming. Zoals China en de VS één bestemming voor ons vormen. De European Travel Commission vaart een nieuwe, opvallende marketingkoers om Europa internationaal op de kaart te zetten. Gericht op meer bezoekers, goed voor de Europese (en onze) reisverkeersbalans. Goed voor het internationale imago en dus ook goed voor onze economie. En uiteindelijk vertaalt die zich weer in werkgelegenheid en bestedingen van de Nederlanders lokaal. Onze binnenlandse bestedingen zijn afhankelijk van het internationale succes van Europa.


Voor mij is de cirkel is rond. Europa moet.


Hans Dominicus, directeur CELTH.
Trefwoorden: Europa, toerisme, Hans Dominicus, CELTH

||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.