Geplaatst op: 28-04-2014
Auteur: Hans Dominicus

Kiezen voor Europa?

Kiezen voor Europa?

Open grenzen. Het onheil dat op ons af kan komen, wordt breed uitgemeten. Bederf van de arbeidsmarkt, onze eigen economie, nieuwe criminaliteit en ga zo maar door. ‘Europa’ is slecht voor ons. Veel minder lees je over wat we aan Europa hebben. En op wereldniveau ontwikkelt ons werelddeel zich toeristisch niet goed. De marktgroei in internationaal reisverkeer in Europa blijft achter op de wereldgroei meldt Eduardo Santander van de European Travel Commission. Europese aanbesteding is lastig. Kijk maar naar de discussies rond het OV. Maar Nederland profiteert wel. We zijn tegen inmenging in ons land, maar zijn zeer actief in het buitenland. Dankzij de Europese mogelijkheden. Europa is goed?


We hebben een wereldeconomie. Iets wat we in de reiswereld altijd omarmd hebben. ‘Europa’ jaagt onze concurrentiekracht aan. Daar profiteren we in Nederland ook van en we kunnen nog meer profiteren van de Europese aanjaagfunctie als we meer rekening houden met wat ‘Europa’ zelf (politiek) wil bereiken.


Mijn ervaring is dat ‘Europa’ goed luistert. Neem het traject voorafgaand aan het gelanceerde European Tourism Quality Recommendation. De industrie werd uitgebreid geraadpleegd, suggesties werden meegenomen, maar sneuvelen soms in de interne (politieke) afstemming. Complex. Soms abusievelijk benoemd als bureaucratie. Er wordt echter wel degelijk geluisterd naar de markt en er wordt gereageerd op hun wensen. Maar samenwerken gaat alleen als iedereen er een stukje voordeel bij heeft. Iedereen heeft een eigen ‘agenda’, eigen doelstellingen; zo ook in ‘Europa’. Die heeft ook eigen doelstellingen, vastgelegd in ambities en politieke afspraken. De complexiteit van de vele stakeholders rond een toeristisch bestemming maakt dat samenwerken essentieel is en ervoor te zorgen we succes kunnen behalen. Niet eenvoudig, maar wel de sleutel tot succes.

Natuurlijk heeft het ‘opengooien’ van de grenzen ook nadelen, zoals soms marktverstoring op meso- en microniveau. Maar per saldo krijgen we er in toerisme meer (potentiële) bezoekers bij. De intra-europese markt groeit in volume en is goed voor meer dan 80% van het internationale bezoek in ons werelddeel. Na de Tsjechen en Oost-Duitsers in de 90-er jaren, zien we nu de voormalige USSR inwoners als nieuwe toeristen in ons land.


De wereldmarkt groeit nog harder, en we moeten onze krachten bundelen om ook ons marktaandeel daarin weer te laten groeien. Geen toeristische missies van 50 verschillende landen en steden naar China in dezelfde maand, maar hier anders te werk gaan. Uiteindelijk zijn we intercontinentaal één bestemming. Zoals China en de VS één bestemming voor ons vormen. De European Travel Commission vaart een nieuwe, opvallende marketingkoers om Europa internationaal op de kaart te zetten. Gericht op meer bezoekers, goed voor de Europese (en onze) reisverkeersbalans. Goed voor het internationale imago en dus ook goed voor onze economie. En uiteindelijk vertaalt die zich weer in werkgelegenheid en bestedingen van de Nederlanders lokaal. Onze binnenlandse bestedingen zijn afhankelijk van het internationale succes van Europa.


Voor mij is de cirkel is rond. Europa moet.


Hans Dominicus, directeur CELTH.
Trefwoorden: Europa, toerisme, Hans Dominicus, CELTH

||| Nieuws |||

12/12/25
Exclusief voor leden
Eerste Corendon Courage Awards uitgereikt
Touroperator Corendon heeft op 11 december tijdens MASTERS EXPO de winnaars van de allereerste Corendon Courage Awards bekendgemaakt. Met deze nieuwe prijzen geeft Corendon een podium aan vijf bijzondere persoonlijkheden die uitblinken in moed en daadkracht in de categorieën Creative Artist, Sports, Fearless Founder, Impact Hero en de Oeuvre Award.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
11/12/25
Kasteel de Haar opent grootste openluchtbioscoop
Voor het vierde jaar op rij staat in het park van Kasteel de Haar het lichtspektakel “De Lumineuze Nachten” door. Het park wordt ’s avonds omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Nederland.
10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.