Geplaatst op: 28-11-2025
Auteur: Marc Gerlings

Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers

Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers

Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.

 

Voor EU-bezoekers blijft het bestaande tarief ongewijzigd. Deze maatregel maakt deel uit van een grootschalig renovatie- en moderniseringsplan ter waarde van 700 tot 800 miljoen euro. Het project omvat onder meer een nieuwe zaal voor de Mona Lisa, verbeterde klimaatregeling, extra ingangen en structurele veiligheidsupgrades.

 

De Franse overheid wil met een gedifferentieerd prijsbeleid bijdragen aan het behoud van cultureel erfgoed. De extra inkomsten helpen het Louvre zijn infrastructuur te vernieuwen en de bezoekerservaring te verbeteren, zonder de financiële gevolgen volledig bij Franse en Europese belastingbetalers te leggen.

 

Hoewel sommige critici de maatregel als discriminerend bestempelen, benadrukt het Louvre dat het beleid aansluit bij internationale praktijken. Vergelijkbare musea in de Verenigde Staten hanteren al tarieven rond de $30 voor niet-lokale bezoekers.

 

Met meer dan 9 miljoen bezoekers per jaar is het Louvre het meest bezochte museum ter wereld. Het huisvest iconische kunstwerken zoals de Mona Lisa en de Venus van Milo.

Trefwoorden: Louvre, ticketprijs, internationale toeristen

CELTH



||| Nieuws |||

01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
28/11/25
Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers
Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.
20/11/25
Exclusief voor leden
Nederlands Fotomuseum opent op 7 februari 2026 in pakhuis Santos
Op 7 februari 2026 opent het Nederlands Fotomuseum zijn deuren in het recent gerenoveerde Rijksmonument pakhuis Santos aan de Rotterdamse Rijnhaven. Het is niet alleen een plek voor kunst. De winkel, bibliotheek en horeca bieden een gastvrije plek voor de vele liefhebbers van fotografie.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends