Geplaatst op: 13-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Evolutie van de low cost carriers

Evolutie van de low cost carriers
Vueling: bied relevante begeleiding van klanten anders stappen klanten makkelijk over.
Tijdens World Aviation Festival in Lissabon kwam de toekomst van low cost carriers in een panelgesprek aan bod. Met de komst van de los cost formules werd de wereld van toerisme op zijn kop gezet. AI, verdienmodellen en regelgeving verandert nu weer sterk de low cost maatschappijen.

CEO's van Vueling, flyadeal en TravelX debatteerden over de toekomst van het low-costmodel. Juan Pablo Lafosse, CEO van TravelX, benadrukte het nog niet gebruikte potentieel van inkomsten ná de boeking, waardoor continue andere boekingen en aanvullende bundeling van aanbod mogelijk worden. 

Martinoli wees op de steeds kortere boekingstijd en de noodzaak van wendbaar capaciteitsbeheer bij de bedrijven. Martinoli benadrukte de klantervaring en dat de markt zichzelf reguleert als iets wat luchtvaartmaatschappijen doen geen zin heeft, klanten snel overstappen. 

Steven Greenway van flyadeal onderstreepte ook het bederfelijke karakter van de inventaris van luchtvaartmaatschappijen en de noodzaak om de opbrengst te maximaliseren, terwijl hij opmerkte dat NDC na 13 jaar nog steeds niet volledig is geïmplementeerd. NDC Het is een initiatief van de International Air Transport Association (IATA) en heeft als doel om de manier waarop vliegtickets en extra diensten worden verkocht te moderniseren. Traditioneel verloopt ticketverkoop via Global Distribution Systems (GDS), maar NDC maakt het mogelijk voor luchtvaartmaatschappijen om hun producten direct te presenteren aan reisagenten en andere verkopers via een gestandaardiseerde XML-gebaseerde interface.

Allen waren het erover eens dat AI en voorspellende mogelijkheden het inkomstenbeheer zullen transformeren, met conversatie en conversie gebaseerde interfaces die de norm worden.
Trefwoorden: luchtvaart, low cost, conversatie, conversie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...