Geplaatst op: 08-10-2025
Auteur: Marc Gerlings

Leeftijdsdiscriminatie komt vaak voor bij sollicitaties

Personeel & management

Leeftijdsdiscriminatie komt vaak voor bij sollicitaties
Leeftijdsdiscriminatie komt vaker voor dan discriminatie op basis van gender of etniciteit bij sollicitaties in Nederland. Bij maar liefst 48% van de sollicitaties waar leeftijd een rol speelde, werd een jongere of oudere kandidaat ongelijk behandeld. 

Belangrijkste bevindingen

  • Leeftijdsdiscriminatie komt het meest voor. Opvallend genoeg werd in 68% van de gevallen de jongere kandidaat benadeeld ten opzichte van de oudere kandidaat.
  • Genderdiscriminatie kwam voor in 45% van de gevallen, waarbij mannen en vrouwen even vaak benadeeld werden.
  • Etnische discriminatie speelde in 38% van de sollicitaties. Waarbij de Nederlandse en Arabische naam nagenoeg even vaak benadeeld werden.

Bij gender lag dit percentage op 45% en bij etniciteit op 38%. Dat blijkt uit onderzoek van het TA Audit Institute. Bij 47% van de onderzochte organisaties kwam leeftijdsdiscriminatie bijna niet voor en dat betekent dat de andere helft vaak op leeftijd discrimineert.

Het onderzoek is uitgevoerd via ruim 1.500 mystery sollicitaties bij 245 grotere Nederlandse werkgevers. Het is voor het eerst in Nederland dat de drie vormen van discriminatie in één onderzoek in kaart zijn gebracht. Daarbij is gebruikgemaakt van de wetenschappelijke methode van paired apply: twee gelijkwaardige cv’s solliciteren op dezelfde functie, waarbij enkel leeftijd, geslacht of naam (etniciteit) varieert.

Discriminatie gaat beide kanten op

Een belangrijk inzicht is dat alle drie de vormen van discriminatie beide kanten op gaan. Zo werd in 68% van de gevallen de jongere kandidaat negatiever beoordeeld dan de oudere, maar in 32% gebeurde het omgekeerde. Bij gender was de uitkomst exact fifty-fifty: mannen en vrouwen werden even vaak benadeeld. Ook bij etniciteit waren de verschillen minimaal: kandidaten met een Arabische naam werden bijna net zo vaak benadeeld als bevoordeeld ten opzichte van kandidaten met een Nederlandse naam.

Grote verschillen tussen organisaties

Opvallend is dat bij 47% van de onderzochte organisaties helemaal geen arbeidsmarktdiscriminatie is aangetroffen: kandidaten werden daar volledig gelijk behandeld. Tegelijkertijd scoorde een kleine groep organisaties structureel slechter, met meerdere vormen van discriminatie tegelijk. Als gekeken wordt naar het absolute percentage ongelijk behandelde cv’s, is er geen groot verschil tussen profit en non-profit organisaties. Wel blijkt etnische discriminatie vaker voor te komen bij non-profit organisaties, terwijl genderdiscriminatie vaker voorkomt bij for-profit organisaties.

Werkvloer diverser maar niet meer inclusie

Op de werkvloer is te zien dat Nederland steeds diverser wordt. Dat meldde Sociaal Cultureel Planbureau gister op Diversity Day. De grote tegenstelling, we hebben een werkvloer met veel meer diversiteit maar dat leidt nog niet tot inclusie.

Een groot obstakel op de weg naar meer inclusie is dat ervaringen van uitsluiting en achterstelling moeilijk bespreekbaar zijn.

Deze inzichten laten zien dat diversiteit niet vanzelf leidt tot inclusie. Zeker in tijden van arbeidskrapte is het belangrijk te begrijpen welke factoren bijdragen aan een werkomgeving waarin medewerkers hun talenten kunnen inzetten én behouden.
Trefwoorden: arbeid, personeel, sollicitatie, leeftijd, diversiteit, inclusie, management

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Exclusief voor leden
Weer winst Vakantiediscounter bij verkiezing website van het jaar
Dé VakantieDiscounter heeft opnieuw de titel Populairste Website in de categorie Reizen gewonnen tijdens de Website van het Jaar-verkiezing 2025.
20/11/25
Exclusief voor leden
TUI AI-assistent Lena wint twee awards
Gisteravond won TUI’s AI Explorer Lena maar liefst twee gouden awards en een medal tijdens het Influencer & Content Awards gala in Haarlem.
20/11/25
Exclusief voor leden
Amsterdam Made zet Locally Made Awards op
Amsterdam Made, het keurmerk en platform voor duurzame en lokale makers, bestaat tien jaar. Nu bereikt Amsterdam Made een nieuwe mijlpaal met de oprichting van de Locally Made Awards: een jaarlijks terugkerende landelijke awardshow voor de beste duurzame producten van Nederlandse bodem.