Geplaatst op: 02-10-2025
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Ontdek de Grebbelinie per fiets

Drie nieuwe routes onthuld

Ontdek de Grebbelinie per fiets

Routebureau Utrecht en RBT Heuvelrug & Vallei hebben drie nieuwe fietsroutes gelanceerd langs de historische Grebbelinie. Dankzij een volledig vernieuwd knooppuntennetwerk zijn de routes – Grebbelinie Noord, Midden en Zuid – nu beter bereikbaar en aantrekkelijker voor recreanten.

 

Historie en natuur in één beleving

De Grebbelinie, een eeuwenoude verdedigingslinie van de Nederrijn tot Spakenburg, vormt het decor voor deze routes. Fietsers ontdekken onderweg bunkers, kazematten en bezoekerscentra, ingebed in een landschap vol natuur. "We willen mensen inspireren om per fiets deze bijzondere verdedigingslinie te verkennen. De combinatie van geschiedenis en natuur maakt dit een unieke ervaring,” aldus Laura Nieuwenhuis, Coördinator Marketing bij RBT Heuvelrug & Vallei.

 

Inspelen op recreatieve trends

De routes sluiten aan bij de groeiende behoefte aan actieve, betekenisvolle en duurzame vrijetijdsbesteding. De Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei trekken jaarlijks miljoenen bezoekers, waaronder veel fietsers uit de Randstad, Duitsland en Vlaanderen. "Met het vernieuwde fietsknooppuntennetwerk en deze thematische routes versterken we de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van de Grebbelinie als culturele bestemming,” zegt Nieuwenhuis.

 

Praktisch en inspirerend

De routes variëren van 30 tot 50 kilometer, zijn duidelijk bewegwijzerd en bieden onderweg informatiepanelen, horecagelegenheden en startpunten op diverse locaties. Tijdens de Utrechtse Fietsvierdaagse bleek al hoe populair de Grebbelinie is onder fietsers: ruim 350 deelnemers genoten van het erfgoed en de natuur.

 

Link: https://www.opdegrebbelinie.nl/routes/1864851826/fietsroute-grebbelinie-noord, https://www.opdegrebbelinie.nl/routes/715381899/fietsroute-grebbelinie-midden, https://www.opdegrebbelinie.nl/routes/4080871966/fietsroute-grebbelinie-zuid
Trefwoorden: Fietsroutes, knooppuntennetwerk, thematische routes

CELTH




||| Nieuws |||

28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.
06/10/25
VVV Nederland ontwikkelt lokale VVV Cadeaukaart
De eerste lokale VVV Cadeaukaart is een feit: Den Helder heeft de primeur. De cadeaukaart komt voort uit een gezamenlijk initiatief van Destinatie Nederland, VVV Cadeaukaarten en lokale partners uit het netwerk, zoals Citymarketing Den Helder.
02/10/25
Ontdek de Grebbelinie per fiets
Dankzij een vernieuwd knooppuntennetwerk zijn de historische Grebbelinie routes nu beter bereikbaar en aantrekkelijker voor recreanten.
01/10/25
Borden Monumentale Route Wormerland verbeterd
Op donderdag 11 september werd door wethouder Marc Wit het nieuwe routebord van de Monumentale Route...
04/09/25
Interactieve fietsroute vertelt verhaal ruimtevaart in Noordwijk
Op 3 september is in Noordwijk de Space Bike Tour onthuld, een 15 kilometer lange interactieve fietstocht over het verhaal van de ruimtevaart in Noordwijk.
02/09/25
Utrecht ontvangt zakelijke eventplanners
Op maandag 8 september 2025 organiseert het Utrecht Convention Bureau de derde editie van Let’s meet Utrecht in de Geertekerk in Utrecht. Van 13.00 tot 19.00 uur staat de locatie volledig in het teken van verbinding, inspiratie en samenwerking binnen de zakelijke evenementenbranche.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.