Topics
Topics
18/04/25   ·
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
14/04/25   ·
Goed Leven is aan jou
In november 2014 startte VisitBrabant op de Noordkade in Veghel met haar missie toeristisch Brabant vooral internationaal op de kaart te zetten. Tien jaar later was dezelfde locatie uitgekozen voor de presentatie van de nieuwe ‘Meerjarenvisie 2025-2034: Goed Leven is aan jou’ en een nieuwe naam: Brabant Partners. Directeur Heleen Huisjes van Brabant Partners vertelt hoe die nieuwe visie met klinkende thema’s uit het Brabantse DNA: ‘Goed eten’, ‘Verbonden landschap’ en ‘Samen sterk’ tot stand zijn gekomen.
10/04/25   ·
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25   ·
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25   ·
De zeven stappen van bestemmingsmanagement
In 2022 verscheen de Leidraad Bestemmingsmanagement, een praktisch hulpmiddel voor beleidsmakers en betrokken partijen om toeristische bestemmingen op een duurzame manier te ontwikkelen. De leidraad introduceert een model met zeven stappen, dat een integrale benadering biedt om de belangen van bezoekers, inwoners en ondernemers met elkaar in evenwicht te brengen. Het streven is dat in 2030 elke inwoner van Nederland profijt heeft van toerisme, zoals uiteengezet in de visie Perspectief 2030.
10/04/25   ·
De Groene Kathedraal als katalysator voor verandering
In het voorjaar van 2026 zal de Tilburgse Spoorzone het decor vormen voor een uniek en ambitieus project: de Groene Kathedraal. Dit initiatief, ontwikkeld door Van Gogh Homeland dient als podium voor een prikkelend programma dat duurzaamheid en innovatie centraal stelt. De Groene Kathedraal is een ontwerp van de wereldberoemde Brabantse architect Winy Maas (MVRDV) en wordt gepresenteerd door Stichting Van Gogh Homeland die de komende jaren vier biënnales in Brabant wil organiseren. We gaan in gesprek met Joost Melis, Lian Duif en Bert Smit over dit bijzondere project en de visie ‘Leisure for a better society’ daarachter.
07/04/25   ·
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
04/04/25   ·
Wat laat je achter, wat geef je mee en waar kijk je naar uit?
Regelmatig verlaten toonaangevende collega’s hun organisatie. Soms om elders in het gastvrijheidsdomein aan de slag te gaan, soms verlaten ze de sector of gaan op retraite, en weer anderen gaan vooral van hun vrije tijd genieten. Vanwege hun positie of persoonlijkheid hebben ze indruk gemaakt. In de rubriek ‘Wat laat je achter, wat geeft je mee en waar kijk je naar uit’ proberen we hun afscheidswoorden te vangen.
28/03/25   ·
Utrecht ontvangt professionals en consumenten bij Dutch Health Week
Utrecht bereidt zich voor op de 3de editie van Dutch Health Week. Van 6 tot en met 13 april 2025 zijn de stad en regio Utrecht weer het kloppend hart van gezond- en fitheid.
26/03/25   ·
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25   ·
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25   ·
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25   ·
1.300 kilometer wandelnetwerk verrijkt regio Arnhem-Nijmegen
Wandelliefhebbers kunnen vanaf vandaag genieten van een gloednieuw wandelnetwerk in de regio Arnhem Nijmegen van liefst meer dan 1300 kilometer.
13/03/25   ·
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
12/03/25   ·
Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen
Amsterdam heeft toeristisch gezien een wisselend 2024 achter de rug. Overall groeide het aantal overnachtingen in hotels maar er zijn grote verschillen tussen periodes en markten. Ook de culturele sector meldde wisselende resultaten. Intussen scherpt Amsterdam de regels rond vakantieverhuur verder aan.
12/03/25   ·
Groningers omarmen toerisme
Toerisme en recreatie spelen een belangrijke rol in de provincie Groningen. Het draagvlak voor toerisme en recreatie is hoog in de provincie Groningen. De vrijetijdseconomie in Groningen genereert jaarlijks ruim 364 miljoen euro aan bestedingen.De sector biedt werk aan ongeveer 20.000 mensen, wat neerkomt op 6,3% van de totale werkgelegenheid in de provincie.
05/03/25   ·
Business as Unusual: Innovatie en Inspiratie op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Op 20 maart 2025 vindt op de campus van de Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats, georganiseerd door NRIT Media in samenwerking met de toerismeopleidingen van diverse hogescholen. Marco van Leeuwen van de Breda University of Applied Sciences en dit jaar gastheer van het congres praat in de postcast LeisureTalk met Richard Otten over het congres en de toekomst van toeristisch onderwijs.
03/03/25   ·
Breakout sessies Trendcongres 2025: Concrete handvatten voor toerisme in transformatie
De breakout sessies van het Trendcongres Toerisme zijn bekend. In deze sessies krijg je concrete handvatten om direct met de transformatie met toerisme aan de slag te gaan.
18/04/25   ·
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
10/04/25   ·
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25   ·
De zeven stappen van bestemmingsmanagement
In 2022 verscheen de Leidraad Bestemmingsmanagement, een praktisch hulpmiddel voor beleidsmakers en betrokken partijen om toeristische bestemmingen op een duurzame manier te ontwikkelen. De leidraad introduceert een model met zeven stappen, dat een integrale benadering biedt om de belangen van bezoekers, inwoners en ondernemers met elkaar in evenwicht te brengen. Het streven is dat in 2030 elke inwoner van Nederland profijt heeft van toerisme, zoals uiteengezet in de visie Perspectief 2030.
07/04/25   ·
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
28/03/25   ·
Utrecht ontvangt professionals en consumenten bij Dutch Health Week
Utrecht bereidt zich voor op de 3de editie van Dutch Health Week. Van 6 tot en met 13 april 2025 zijn de stad en regio Utrecht weer het kloppend hart van gezond- en fitheid.
24/03/25   ·
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
18/03/25   ·
1.300 kilometer wandelnetwerk verrijkt regio Arnhem-Nijmegen
Wandelliefhebbers kunnen vanaf vandaag genieten van een gloednieuw wandelnetwerk in de regio Arnhem Nijmegen van liefst meer dan 1300 kilometer.
12/03/25   ·
Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen
Amsterdam heeft toeristisch gezien een wisselend 2024 achter de rug. Overall groeide het aantal overnachtingen in hotels maar er zijn grote verschillen tussen periodes en markten. Ook de culturele sector meldde wisselende resultaten. Intussen scherpt Amsterdam de regels rond vakantieverhuur verder aan.
05/03/25   ·
Business as Unusual: Innovatie en Inspiratie op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Op 20 maart 2025 vindt op de campus van de Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd plaats, georganiseerd door NRIT Media in samenwerking met de toerismeopleidingen van diverse hogescholen. Marco van Leeuwen van de Breda University of Applied Sciences en dit jaar gastheer van het congres praat in de postcast LeisureTalk met Richard Otten over het congres en de toekomst van toeristisch onderwijs.
14/04/25   ·
Goed Leven is aan jou
In november 2014 startte VisitBrabant op de Noordkade in Veghel met haar missie toeristisch Brabant vooral internationaal op de kaart te zetten. Tien jaar later was dezelfde locatie uitgekozen voor de presentatie van de nieuwe ‘Meerjarenvisie 2025-2034: Goed Leven is aan jou’ en een nieuwe naam: Brabant Partners. Directeur Heleen Huisjes van Brabant Partners vertelt hoe die nieuwe visie met klinkende thema’s uit het Brabantse DNA: ‘Goed eten’, ‘Verbonden landschap’ en ‘Samen sterk’ tot stand zijn gekomen.
10/04/25   ·
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25   ·
De Groene Kathedraal als katalysator voor verandering
In het voorjaar van 2026 zal de Tilburgse Spoorzone het decor vormen voor een uniek en ambitieus project: de Groene Kathedraal. Dit initiatief, ontwikkeld door Van Gogh Homeland dient als podium voor een prikkelend programma dat duurzaamheid en innovatie centraal stelt. De Groene Kathedraal is een ontwerp van de wereldberoemde Brabantse architect Winy Maas (MVRDV) en wordt gepresenteerd door Stichting Van Gogh Homeland die de komende jaren vier biënnales in Brabant wil organiseren. We gaan in gesprek met Joost Melis, Lian Duif en Bert Smit over dit bijzondere project en de visie ‘Leisure for a better society’ daarachter.
04/04/25   ·
Wat laat je achter, wat geef je mee en waar kijk je naar uit?
Regelmatig verlaten toonaangevende collega’s hun organisatie. Soms om elders in het gastvrijheidsdomein aan de slag te gaan, soms verlaten ze de sector of gaan op retraite, en weer anderen gaan vooral van hun vrije tijd genieten. Vanwege hun positie of persoonlijkheid hebben ze indruk gemaakt. In de rubriek ‘Wat laat je achter, wat geeft je mee en waar kijk je naar uit’ proberen we hun afscheidswoorden te vangen.
26/03/25   ·
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
19/03/25   ·
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25   ·
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
12/03/25   ·
Groningers omarmen toerisme
Toerisme en recreatie spelen een belangrijke rol in de provincie Groningen. Het draagvlak voor toerisme en recreatie is hoog in de provincie Groningen. De vrijetijdseconomie in Groningen genereert jaarlijks ruim 364 miljoen euro aan bestedingen.De sector biedt werk aan ongeveer 20.000 mensen, wat neerkomt op 6,3% van de totale werkgelegenheid in de provincie.
03/03/25   ·
Breakout sessies Trendcongres 2025: Concrete handvatten voor toerisme in transformatie
De breakout sessies van het Trendcongres Toerisme zijn bekend. In deze sessies krijg je concrete handvatten om direct met de transformatie met toerisme aan de slag te gaan.

Blogs

02/04/25
Liefdevol loslaten: een uniek Leidse samenwerking
Citymarketing als vak is omgeven van financiële kwesties. Wat doet de gemeente? Wat dragen...
25/11/24
Vakantieparken als Mini-Dorpjes: een vloek of een zegen?
Op een zwoele zomerdag stroomden gezinnen toe naar Wortelpop bij Camping & Vakantiepark...
04/10/24
Waardevol toerisme vraagt om regie van de overheid
Het florerende toerisme in de voormalige Oostelijke Mijnstreek -tegenwoordig Parkstad Limburg- bewij...
25/03/24
Beste Femke
Column van Herre Dijksma over het spreiden van toerisme in de vorm van een open brief aan Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...

Agenda

20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...

||| Nieuws |||

18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.