Luchthavenbesluit ingediend: Rotterdam The Hague Airport zet stap naar schoner en stiller

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft een aanvraag ingediend voor een nieuw luchthavenbesluit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De aanvraag markeert een belangrijke stap richting verduurzaming en vermindering van hinder, met behoud van de regionale functie van de luchthaven.
Minder hinder, meer balans
Na intensieve gesprekken met omwonenden en stakeholders is het verminderen van geluidsoverlast een centraal thema geworden. RTHA stelt onder meer een strikter regime voor nachtelijke zakenvluchten voor, met een eindtijd van 00.00 uur in plaats van 01.00 uur. Ook worden het aantal vroege ochtendvertrekken en late avondlandingen beperkt.
Duurzame innovatie centraal
Een opvallend onderdeel van de aanvraag is het verbod op extra commerciële vluchten op fossiele brandstof. "Vijf jaar na inwerkingtreding zijn extra vluchten alleen toegestaan als ze elektrisch, op waterstof of volledig duurzame brandstof vliegen,” aldus RTHA. Deze vluchten mogen uitsluitend tussen 09.00 en 21.00 uur plaatsvinden.
Toekomstbestendig scenario
In de bijbehorende milieueffectrapportage zijn diverse scenario’s onderzocht. RTHA kiest voor een voorkeursalternatief dat economische haalbaarheid combineert met ruimte voor verduurzaming. "In 2035 willen we 20% minder CO?-uitstoot realiseren door inzet van schonere vliegtuigen en duurzame brandstoffen.”
Vervolgproces
Het ministerie beoordeelt de aanvraag en stelt een conceptbesluit op. Daarna volgt een inspraakronde waarin zienswijzen kunnen worden ingediend.

























































