Geplaatst op: 03-10-2025
Auteur: Peter Bekkering
NRIT
Publicatie: RT202504

Kwart eeuw KMVK: van keurmerk naar MVO-keurmerk

Kwart eeuw KMVK: van keurmerk naar MVO-keurmerk
Erik van Dijk met de Green Key.
 De Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) is al 25 jaar dé autoriteit en aanjager van verduurzaming van de Nederlandse toerismesector. Erik van Dijk, sinds 2008 directeur, blikt in een interview terug en vooruit. "In het begin waren we een milieukeurmerk, nu kijken we naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.”Tekst: Peter Bekkering - Foto’s: KMVK en zelf aangeleverdVan Dijk vertelt over de ontstaansgeschiedenis. "Eind jaren ’90 had de RECRON een project, de Milieubarometer. Dat was ee...

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: duurzaam toerisme, keurmerken, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, Green Key, Duurzaam Gastvij

CELTH



||| Nieuws |||

03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.