Geplaatst op: 11-09-2025
Auteur: Marc Gerlings

Is politiek gevoelig voor maatschappelijk noodpakket?

Acties tegen btw-verhoging

Is politiek gevoelig voor maatschappelijk noodpakket?
Presentatie van Het Maatschappelijk Noodpakket. Foto: Daan Jeurens.
Op 9 september is in Nieuwspoort Den Haag het Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd. Geen houdbaar eten of kaarsen in dit Maatschappelijk Noodpakket, maar wel actiepunten als het behoud van het lage btw-tarief op essentiële publieke goederen en het instellen van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid. 

Vorig jaar presenteerde deze initiatiefnemers een grote maatschappelijke rekening. Die lange banner met veel maatschappelijke kosten door de toen ook aangekondigde btw-verhoging hing op de gevel van het museum Escher in het Paleis. Ook nu moet de btw-verhoging van tafel maar er is nog een oproep bijgekomen: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.

Dit actieplan van vijf uiteenlopende sectoren is een gezamenlijke oproep aan de politiek om te investeren in een weerbare samenleving. In zeven actiepunten dringen de organisaties uit cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen aan op investeringen in dat wat Nederland sterker maakt en samenbrengt in tijden van polarisatie.

5 sectoren

Het Maatschappelijk Noodpakket werd gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie onder leiding van Frederique de Jong en in aanwezigheid van onder anderen Victoria Koblenko, actrice en presentatrice, Kamran Ullah, hoofdredacteur van De Telegraaf, Babs Gons, dichter der Nederlanden, Boris van der Ham, bestuurder en acteur, Malou Gorter, actrice en Edwin van der Sar, voormalig doelman en algemeen directeur van AFC Ajax. Zij vertegenwoordigen vijf sectoren die de maatschappelijke infrastructuur, de motor van onze samenleving, vormen: De Creatieve Coalitie, CPNB, KNVB, Kunsten ’92, Mediafederatie, NOC*NSF, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders en de Vereniging van Evenementenmakers.

De logiessector zit niet in dit collectief voor het Maatschappelijk Noodpakket. Vorige week werd een motie ingediend dat er voor kan zorgen dat de btw-verhoging van 9 naar 21% voor logies zoals hotelovernachtingen misschien niet doorgaat. Daarvoor is een meerderheid nodig in de Tweede Kamer.


7 wensen in Het Maatschappelijk Noodpakket:

  1. Behoud het lage btw-tarief op cultuur, boeken, sport, media en evenementen.
  2. Ontwikkel een langetermijnvisie en -agenda: stel een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid aan.
  3. Iedereen moet toegang houden tot cultuur, sport en pluriforme nieuwsgaring – leg dit vast in de wet of pas dit toe in het beleid.
  4. Stimuleer ondernemerschap en garandeer een eerlijke beloning.
  5. Stimuleer samenwerking van onze sectoren met andere domeinen zoals zorg, welzijn en onderwijs.
  6. Laat technologische vooruitgang nooit ten koste gaan van onze menselijkheid.
  7. Versterk wat ons verbindt – dát maakt Nederland weerbaar.

Wil je de argumenten lezen van Maatschappelijk Noodpakket, ga naar deze pdf.
Trefwoorden: btw, media, evenementen, sport, politiek, beleid, logies

CELTH




||| Nieuws |||

24/10/25
Jaarbeurs biedt grootste pickleball locatie van Europa
Van 18 december 2025 tot en met 2 januari 2026 is Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht het decor voor de grootste tijdelijke indoor pickleball locatie van Europa.
20/10/25
Exclusief voor leden
TUI versterkt sponsoring en reizen naar marathons
Het was een druk marathonweekend. In Amsterdam en Antwerpen zijn grote marathons verlopen. De TUI Palma Marathon Mallorca 2025 vierde afgelopen zondag een record editie met 9.000 deelnemers uit 76 landen. Ruim 30.000 toeschouwers moedigden de hardlopers aan langs de schilderachtige route.
11/09/25
Is politiek gevoelig voor maatschappelijk noodpakket?
Op 9 september is in Nieuwspoort Den Haag het Maatschappelijk Noodpakket gepresenteerd. Geen houdbaar eten of kaarsen in dit Maatschappelijk Noodpakket, maar wel actiepunten als het behoud van het lage btw-tarief op essentiële publieke goederen en het instellen van een Nationaal Coördinator voor Maatschappelijke Weerbaarheid.
18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.