Geplaatst op: 01-09-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202504

Doe mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid 2025

Doe mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid 2025
Copyright: Olivier Groot - Hexashots

Digitalisering is allang geen luxe meer, maar een noodzaak, ook in de toerisme- en gastvrijheidssector. Toch blijft de sector achter ten opzichte van andere domeinen. NBTC wil daar als trekker voor de sector verandering in brengen. Daarom organiseert het dit jaar opnieuw de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid. Ondernemers worden uitgenodigd om hun stem te laten horen zodat de digitalisering in de sector in een stroomversnelling komt en beleidsmakers de juiste stimuleringsmaatregelen kunnen inrichten.

Ga naar de vragenlijst en win een Digital Quick Scan!

Waarom deze monitor?

In 2024 vulden ruim 200 ondernemers de vragenlijst in. Hun input leverde waardevolle inzichten op. Zo bleek dat:

  • digitalisering steeds belangrijker wordt in de sector;
  • organisaties zichzelf gemiddeld een 7,1 geven op dit vlak;
  • 73% van de respondenten in de afgelopen twee jaar nieuwe producten of diensten ontwikkelde met behulp van digitale technologie;
  • slechts 56% een duidelijke digitaliseringsstrategie heeft.

Mooie resultaten, maar toch is het niet genoeg, stelt Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC: "We hebben een sector die sterk MKB-gedreven is. Ongeveer de helft van de organisaties in de gastvrijheidssector heeft minder dan 30 werknemers. En juist MKB’ers hebben moeite met digitalisering. Daarom is het belangrijk om te weten waar ondernemers staan ten aanzien van digitalisering en inzichtelijk te krijgen wat ze nodig hebben om verder te digitaliseren.”

De urgentie van digitalisering

Volgens Van Let is het MKB in de gastvrijheidssector enorm druk met de dagelijkse bedrijfsvoering. "Ze hebben daarbovenop te maken met personeelsproblemen, kleine marges, politieke veranderingen zoals btw-verhogingen, en dan komt digitalisering daar ook nog eens bij. Het is veel en dat maakt ons kwetsbaar. Maar juist daarom is het belangrijk om kleine stappen te zetten en daar willen we ze bij helpen.”

Ze benadrukt dat digitalisering niet alleen gaat over hightech oplossingen. "Je hoeft echt geen koploper te zijn of het meest innovatief. Een online reserveringssysteem, data gedreven marketing, of het automatiseren van processen zijn al stappen die je klantbeleving verbeteren en je omzet verhogen. Die klantbeleving is extreem belangrijk want je gasten verwachten gewoon een frictieloze klantreis.” Van Let ziet in een goed draaiend bedrijf een risico voor de toekomst: "Ik zie hier duidelijk het zogenaamde ‘boiling frog effect’. Er is op dit moment schijnbaar geen noodzaak om in te zetten op digitalisering omdat het prima gaat. Maar juist dan loop je het risico dat je op termijn ingehaald wordt door bedrijven die wel met digitalisering aan de slag zijn gegaan. Omdat een digitale transformatie een lang proces is dat tijd en veel kleine stapjes vraagt, is het belangrijk om nu al met trial en error aan de slag te gaan.”

Waarom is jouw input belangrijk?

De monitor is niet alleen een thermometer, maar ook een kompas voor landelijke en regionale beleidsontwikkeling. "Het ministerie van Economische Zaken heeft aangegeven dat ze veel waarde hechten aan deze data", zegt Van Let. "Maar met de 200 respondenten uit het vorige onderzoek kunnen ze nog geen leidende beleidskeuzes maken. Met een grotere deelname kunnen we de minister en provincies bewegen om te acteren op dit domein.” Dat is belangrijk want er zijn wel veel regelingen die ondernemers ondersteunen in hun digitale transformatie, maar als je dat afpelt zijn er maar heel weinig echt geschikt voor het gastvrijheidsdomein. "Daarnaast zijn er veel eenmalige programma’s en regelingen die al ‘uitverkocht’ zijn voordat ze goed en wel zijn doorgedrongen tot onze ondernemers. We hebben meer input nodig om inzichtelijk te maken waar de sector staat en waar we echt behoefte aan hebben om de digitale transformatie te versnellen”, stelt een bevlogen Van Let die de nadruk legt op het collectieve belang. "Je doet het niet alleen voor NBTC", benadrukt Van Let, "maar voor jezelf, je collega’s, en de toekomst van de sector.” Daarnaast kunnen ondernemers op de langere termijn, als er meer en betere regelingen komen, zelf ook profiteren.”

Copyright: Robin

Wat levert het invullen van de monitor op?

Naast het collectieve belang, betere beleidsvorming, gerichte ondersteuning en meer zichtbaarheid voor de sector, biedt deelname ook voordelen voor de ondernemer zelf. "Het invullen van de vragenlijst zet je aan het denken over je eigen digitale ontwikkeling", zegt Van Let. "En dit jaar verloten we onder de deelnemers een Digital Quick Scan ter waarde van € 1.000.”

Deze scan, uitgevoerd door Eastern Enterprise, bestaat uit:

  • een intakegesprek van 30 minuten;
  • een analyse van het digitale landschap van jouw organisatie;
  • een praktisch adviesrapport met quick wins en vervolgstappen;
  • een begeleidende sessie om het rapport toe te lichten.

Wat is er nieuw in 2025?

De vragenlijst is dit jaar geoptimaliseerd. "We hebben de vragen gegroepeerd en meer gefocust op de strategische inzet van digitalisering", legt Van Let uit. "We willen weten: ben je nu bezig, heb je plannen, of zie je het nog niet zitten? Dat geeft ons een beter beeld van waar de sector staat.”

Ook is er aandacht voor AI. "Veel ondernemers weten dat ze er iets mee moeten, maar vinden het nog ingewikkeld. Denk aan het schrijven van marketingteksten met AI, of het analyseren van klantdata. We zijn aan het verkennen of we vanaf september digitaliseringsversnellers kunnen starten, waarin ondernemers in kleine pilots kunnen testen wat werkt.”

Meedoen is eenvoudig

Het invullen van de vragenlijst kost maximaal 7 minuten. De vragen gaan over digitalisering in marketing, bedrijfsvoering, data en innovatie. Invullen kan tot en met 31 oktober 2025 via: www.nbtc.nl/survey

Tot slot

Van Let sluit af met een duidelijke oproep: "Het is geen weggegooide tijd. Er wordt echt iets mee gedaan. Beleidmakers vragen om deze data. En hoe meer ondernemers meedoen, hoe beter we kunnen zorgen voor gerichte ondersteuning, relevante regelingen en een digitale toekomst waarin iedereen mee kan doen.”

Ga naar de vragenlijst en win een Digital Quick Scan!
Trefwoorden: beleid, onderzoek, digitalisering, gastvrijheidssector, bedrijven, toerisme, recreatie, leisure, horeca, verblijfsrecreatie, attractieparken

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.