Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties

Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
Garden Tour Toverland

De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.

Attractieparken populairder dan dierentuinen

Gemiddeld besteden volwassen bezoekers €81 per bezoek aan een dagattractie. Dit bedrag omvat tickets, eten, drinken en parkeren. Attractieparken blijken duurder dan dierentuinen: bezoekers geven daar gemiddeld €99 uit, tegenover €72 bij dierentuinen.

Toverland koploper in uitgaven

Toverland voert de lijst aan met de hoogste gemiddelde besteding per bezoeker: €116. Ook Duinrell (€114) en de Efteling (€113) scoren hoog. Bij de dierentuinen is het Dolfinarium koploper met €105. ARTIS sluit de lijst af met een gemiddelde besteding van €52. "Dit lage bedrag hangt mogelijk samen met het relatief hoge aandeel abonnementhouders (12%),” aldus het onderzoek.

Jongvolwassenen geven het minst uit

Opvallend is dat jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar het minst uitgeven aan dagattracties. Hun gemiddelde besteding ligt op €56 per bezoek. Oudere leeftijdsgroepen geven meer uit: 35- tot 49-jarigen besteden gemiddeld €72, terwijl 50-plussers zelfs €87 uitgeven.

Link: https://www.multiscope.nl
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, bezoek, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.