Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-06-2025
Auteur: Marc Gerlings

Noordzeekust geliefd bij Nederlanders maar wel erg druk

Noordzeekust geliefd bij Nederlanders maar wel erg druk
Bijna 75% van de Nederlanders bezoekt de Noordzeekust. Het is een geliefde bestemming voor zon, zee, strand en natuur. Toch ervaren Nederlandse gasten de kust als té druk. Vanwege het Kustpact overhandigt de ANWB de resultaten aan lokale en regionale beleidsmakers.

Frisse lucht, mooie natuur en een gevoel van vrijheid. Nederlanders bezoeken graag de Noordzeekust, maar vinden het soms ook te druk en moeilijk te bereiken. De ANWB onderzocht via bureau Blauw bezoeken aan de Noordzeekust in vier kustgebieden: Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en het Waddengebied. 

Nederlandse kustbezoekers zijn positief over alle vier de kustgebieden, met gemiddeld een 8 als rapportcijfer. De Waddeneilanden worden het best beoordeeld met een 8,3.

Holland provincies het drukst

Bijna drie op de vier Nederlanders bezoeken de Noordzeekust, vooral in de zomer. De kust van Zuid- en Noord-Holland wordt het vaakst bezocht en wordt dan ook als druk ervaren. Deze kusten worden vaker door dagjesmensen bezocht, in tegenstelling tot de Waddeneilanden waar bezoekers vooral één of meerdere nachten verblijven. In Zeeland is er ongeveer een gelijke verdeling in het aantal dagjesmensen en bezoekers die minimaal met één overnachting blijven.

Als mensen naar de kust gaan in Noord- of Zuid-Holland of naar de Waddeneilanden, denkt 60 procent er van tevoren over na om een andere plaats of eiland te bezoeken dan waar ze uiteindelijk naartoe gaan. In Zeeland geldt dit voor de helft van de bezoekers. "Het strand van Renesse is bij veel mensen populair, maar daardoor ook erg druk. Terwijl langs de Oosterschelde verschillende rustige, kleine strandjes zijn zoals bij Wemeldinge en Krabbendijke die hoofdzakelijk worden gebruikt door de dorpsbewoners. Het helpt dus echt om even verder te kijken", aldus Janique Huijbrechts, Regiomanager van de ANWB.

Slimmer naar de kust

De kustgebieden worden voornamelijk bezocht met de auto. Er worden wel andere vervoersmiddelen overwogen, zoals de trein of andere OV-opties, maar hier wordt minder vaak voor gekozen. Dit komt omdat reizen met het OV vaak langer duurt, minder flexibel is, duurder is en omdat er vaak met een groter gezelschap wordt gereisd. Jonathan Weegink, regiomanager en projectleider ANWB Kustbelevingsonderzoek: "Als we slimmer naar de kust gaan, kunnen we nóg meer genieten van onze mooie stranden."

Wat gaan we doen?

De invulling van een dagje kust verschilt niet veel per provincie. Overal is populair: wandelen, genieten van de natuur, uitwaaien en horecabezoek. Op de Waddeneilanden fietsen mensen opvallend vaker dan in de andere kustgebieden. Voorzieningen zoals horeca en parkeergelegenheid op de Waddeneilanden worden aanzienlijk beter beoordeeld dan in de andere provincies. Parkeerkosten en parkeergelegenheid zijn een aandachtspunt voor Zuid- en Noord-Holland en in iets mindere mate ook voor Zeeland.

Kustpact – verbeteren voorzieningen en beleid

In 2017 tekenden bijna zestig overheden en organisaties het Kustpact, waarmee wordt gestreefd naar balans tussen de ontwikkeling van de kust en het beschermen van haar kernkwaliteiten. Dit kustonderzoek onder 2000 mensen geeft de bezoeker een stem in de kustpactmonitor. De ANWB biedt het onderzoek ook aan provincies en gemeenten langs de kust aan, zodat zij de resultaten kunnen gebruiken voor het verbeteren van hun toeristische voorzieningen en beleid.
Trefwoorden: kust, onderzoek, toerisme, vervoer, verblijf, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...