Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe

Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe

Bij Riksja Travel vallen twee duidelijke veranderingen op in het boekgedrag van reizigers in 2025. Steeds meer mensen kiezen voor bestemmingen binnen 6000 kilometer, en wie verder reist, blijft gemiddeld langer weg. Die dubbele beweging laat zien dat reizigers bewuster omgaan met tijd en afstand, zonder in te leveren op beleving.


Tot nu toe kiest 39% van de reizigers voor een bestemming binnen 6000 kilometer – een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar. De groei zit vooral op specifieke bestemmingen in Europa en Noord-Afrika:

  • Azoren +36%
  • Noorwegen +29%
  • IJsland +21%
  • Italië +18%
  • Spanje +15%
  • Marokko +12%
  • Kaapverdië is nieuw in het aanbod en wordt goed geboekt.

"We zien een duidelijke verschuiving in het reisgedrag,” zegt CEO Fenny Koppen. "Er wordt vaker gekozen voor dichterbij, en wie verder reist, doet dat juist langer en bewuster.”


Langer reizen, meer impact

Sinds de invoering van het aangepaste vliegbeleid – waarbij reizen korter dan 14 dagen buiten 6000 kilometer niet langer worden aangeboden – blijft het aandeel verre reizen stabiel. Tegelijkertijd neemt de gemiddelde reisduur bij deze verre bestemmingen toe met 17%.

"Juist die langere verblijven zorgen voor diepere ontmoetingen en meer inkomsten voor lokale ondernemers,” aldus Koppen. "Dát is waar positieve impact ontstaat – minder reisdagen per bestemming, meer waarde per bezoek.”


Meer boekingen naar Europa verwacht

Uit een recente peiling onder 1.048 Nederlanders blijkt dat 64% van plan is deze zomer nog op vakantie te gaan. Van hen zegt 55% binnen Europa te blijven. Dat sluit aan bij het gedrag dat Riksja Travel in de boekingen terugziet.

"Reizigers denken niet in goed of fout, maar in passend en betekenisvol,” zegt Koppen. "Door ze te inspireren met alternatieven die kloppen qua tijd, afstand en ervaring, maken we het makkelijker om duurzamer te kiezen.”

Trefwoorden: Bewuster reisgedrag

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...