Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort

Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
Image by LuckyLife11 from Pixabay

De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand. Dat schrijven experts van ABN AMRO in het rapport ‘Horeca – op zoek naar een duurzaam personeelsbestand’ waarin ze constateren dat de horeca nog altijd kampt met ruim 30.000 openstaande vacatures.

Een belangrijke oorzaak is de grote afhankelijkheid in de horeca van jongeren met een bijbaan. Maar liefst 58 procent van het horecapersoneel is tussen de 15 en 25 jaar oud. Deze groep zorgt voor flexibiliteit, maar vertrekt vaak na afronding van hun studie. Tegelijkertijd daalt het aantal mbo- en hbo-studenten in horecaopleidingen, wat de instroom van gekwalificeerd personeel onder druk zet. Het aandeel 25- tot 35-jarigen in de sector is sinds 2015 gedaald van 19 naar 12 procent. De hoge uitstroom blijft een uitdaging: per kwartaal verlaat gemiddeld 35 procent van het horecapersoneel de sector. Werknemers blijven gemiddeld slechts 3,9 jaar bij dezelfde werkgever – het laagste van alle sectoren.

Mbo-ers willen stabiliteit

ABN AMRO pleit voor een meer duurzame aanpak. Zo zouden horecaondernemers meer moeten investeren in mbo-opgeleiden, die op zoek zijn naar stabiliteit, duidelijke loopbaanperspectieven en goede begeleiding. Uit onderzoek blijkt dat jongeren uit Generatie Z, die vaak in de horeca werken, juist waarde hechten aan structuur en toekomstperspectief – in tegenstelling tot het stereotype van de ‘vrijheidszoekende idealist’.

Ook technologie kan bijdragen aan het verlichten van de werkdruk. Vooral hotels investeren al in automatisering en efficiëntere werkprocessen. Toch blijft de kloof tussen benodigde en aanwezige digitale vaardigheden groot, vooral op het gebied van AI en data-analyse. Trainingen en ontwikkelingsprogramma’s zijn daarom essentieel.

Gestructureerde aanpak voor zij-instromers gewenst

Een andere oplossing ligt in het aantrekken van zij-instromers. Hoewel 30 procent van de horecaondernemers hier open voor staat, ontbreekt het vaak aan gestructureerde trajecten zoals die in de zorg of bouw wel bestaan. De sector biedt weliswaar laagdrempelige instapmogelijkheden, maar begeleiding en opleiding blijven cruciaal om deze groep succesvol te integreren.

Investeren in stabiel personeelsbestand

ABN AMRO concludeert dat de horeca alleen toekomstbestendig kan worden als er wordt geïnvesteerd in een stabieler personeelsbestand. Dat vraagt om betere arbeidsvoorwaarden, meer aandacht voor opleiding en begeleiding, en een strategische inzet van technologie en zij-instroom.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/horeca-op-zoek-naar-een-duurzaam-personeelsbestand.html
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, arbeidsmarkt, arbeidsmarktbeleid, vacatures

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.