Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei

Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei

De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. Dat blijkt uit de jaarlijkse Dagattractie Top-50, samengesteld door adviesbureau Ginder in samenwerking met Pretwerk.nl

De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland. Met ruim 2,6 miljoen bezoeken laat de erfgoedlocatie het Rijksmuseum (2,5 miljoen) achter zich, dat jarenlang de tweede plek bezette. De Efteling blijft met 5,6 miljoen bezoekers ruimschoots aan kop. De lijst verwelkomt ook enkele nieuwkomers, waaronder Sprookjeswonderland, Eindhoven Zoo, ZooParc Overloon en het H’ART Museum.

Dierentuinen: +3%

In de Top 50 zitten vooral dierentuinen in de lift. Zij noteerden een gezamenlijke groei van ruim 5%, met Safaripark Beekse Bergen als uitschieter: het park trok 1,56 miljoen bezoekers, een stijging van maar liefst 20%. Daarmee is het nu de best bezochte dierentuin van Nederland.

Attractieparken: +2,5%

Attractieparken groeiden gemiddeld met 2,5%, waarbij grote namen als Toverland, Duinrell en Slagharen stabiel bleven. Opvallend is de sterke groei van Avonturenboerderij Molenwaard (+13%) en Kinderpretpark Julianatoren (+9%). Kleinere parken zagen juist een lichte daling.

Musea: -3%

Musea daarentegen kenden een gemiddelde bezoekersdaling van 3%, al waren er uitzonderingen zoals Paleis Het Loo (+11%) en het Centraal Museum & nijntje Museum (+20%). De daling wordt deels veroorzaakt omdat een aantal musea de bezoekersaantallen niet wilde delen.

Vooruitblik op 2025

De totale groei in bezoekersaantallen binnen de Top-50 bedroeg in 2024 ongeveer 2%. Voor 2025 zijn de verwachtingen positief, met nieuwe investeringen in beleving en aanbod. Zo opent de Efteling onder meer het sprookje Prinses op de Erwt en het Grand Hotel, terwijl Walibi Holland uitpakt met een dubbele achtbaan genaamd YOY. Ook musea vernieuwen, ondanks financiële uitdagingen. Nieuwe initiatieven zoals FENIX in Rotterdam, the Chocolate Factory, Bommelwereld, het Werelderfgoedcentrum Waddenzee, Museum Zaanstad Amsterdam moeten nieuw publiek trekken.

De volledige Dagattractie Top-50 en verdiepende analyses per categorie verschijnen de komende weken op de websites van Ginder en Pretwerk.nl.

Link: https://wijzijnginder.nl/kennisbank/0525-dagattractie-top-50-2024
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, cultuur, musea

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.